Rabu, Julai 15, 2009

Stimulus Package pindah ke mana pula?


Walaupun PAS menang hanya 65 undi lebih di Manek Urai, kedua-dua pihak mendapat apa yang mereka mahu. PAS dapat pertahankan kerusi mereka. UMNO dapat buktikan pengaruh PAS dan Pakatan Rakyat sudah menurun. Cara Nik Aziz berkempen pun boleh membuat orang benci.

Akhbar menyiarkan pelbagai janji untuk Manek Urai. BN tidak datang untuk menjatuhkan kerajaan Nik Ajis tetapi hanya berjanji mahu bawa pembangunan untuk Manek Urai. Banyak sekolah dapat peruntukkan naik taraf.

Selain Stimulus Package, baik UMNO dan juga PAS pun ada hadiah Stimulus Package untuk pengundi. Fatwa Nik Aziz benarkan ambil.

PRK Manek Urai sudah selesai.

Sekarang MP dan ADUN mana patut "mati" untuk Stimulus Package sampai segera ke kawasan mereka? Kalau tak ada yang "mati", ADUN dan MP yang mana mahu di kasi "mati"?

Dengar-dengar Azmin Ali da da da dan Za Za Zaid Ibra ra ra rahim su su su dah ada ran ran cang cang cang cangan ... AMK pun sudah mula meroyan.

55 ulasan:

ha ha ha berkata...

Ha ha ha..

Kalau betul UMNO nak tunjuk ikhlas..sebab kalah dengan majoriti sikit ..jadi berikan Jambatan untuk Manik Urai...mana tahu PRU13 ..terus tumbang..

Ha ha hah a..

pakbelalang berkata...

Stimulus package pindah ke "SKY KINGDOM" !!!!!

Ayah Pin menunggu bila nak sampai ke Sky Kingdom ! kah, kah, kah !

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
pakbelalang berkata...

Congratulations, UMNO, Well done !! Kalah dalam kemenangan. Tak apa. Jangan putus asa. Cuba lagi next time. Ada hikmahnya !!

UMNO dulu, kini dan selamanya .....

Gua percaya lu !!!

Pemerhati berkata...

Sedih

PRK contoh

Sayang sekali ada politik wang.

Kali ini PAS yang mula main duit.

UMNO tak mahu main duit. Pasal tak sanggup kalah, terpaksa kasi juga.

Yang hancur, orang Melayu dan Islam.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 12:10

Khalid dah abis umur?

Perati

Tanpa Nama berkata...

Orang Manek Urai pilih orang lebih tua sebab nak lagi by-election. syok sungguh dilayan sebagai first-class citizen.

Rascal

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

Sin,

New political model??? Developed by Faculty of Government, UKM??? It is not Populist but Santa Claus......

Prof Awe Kecik

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Dr.Sid berkata...

gulingkan kerajaan gagap selangor!bubar dun!

PAS, let me tell you why you won by only 65 votes.

pakbelalang berkata...

Manek Urai nyaris-nyaris terburai !! PAS nyaris-nyaris "terjongkang". Dah nampak PAS hilang taring.

Nik Aziz ada idea ke nak rancang economic stimulus cara Islam untuk Kelantan. Dia tahu ke apa itu economic stimulus? Dia akan kata kerajaan Kelantan tak payah economic stimulus. Itu semua tanggong jawab kerajaan pusat BN.

Lebeh baik sabong ayam !!

Husin Lempoyang berkata...

Punya byk org kasi komen, yang kamu sibuk nak sangat komen aku buat apa.

Nak tanya pasal PPSMI pun kena ada nama samaran. Ana kasi buang la.

Nak cakap pasal hidayah pun kena ada nama samaran.

Pergi cari hidayah di taiping. Dia jual nasi lemak dkt pejabat tanah taiping.

Sementara itu, tak ikut law kena kasi buang.

Tanpa Nama berkata...

Geng2 Pembangkang dok kutuk2 org xpe.. org kutuk xbley...


John

pakbelalang berkata...

Najib, gua caya sama lu ! Tapi kasi itu Losmah jangan melatah manyak-manyak OK !!

Steadylah !!

Ini Losmah manyak buat sibuk lo. Semua dia mau tunjuk dia punya muka sana sini lo !!

Gua manyak tak tak syok punya !!

Is Rosmah part of the stimulus package strategy to boost the confidence of investors?

noha berkata...

Dr Sid...

when PAS won by majority of 65 votes, it doesnt mean on 65 people voted for PAS...

Hai ya... itu pun tak faham ka? Dr. tu dpt dari mana? Kedai kopi?

ladybird berkata...

Alhamdulillah semoga BN terus diterima.

berasiam berkata...

Tanpa Nama 2:49 PM, kalau Usin dah habis nyawa, dia tak leh nak pilih sapa yang nak sembahyangkan jenazah dia. Rasanya Nik Aziz tak nak sembahyangkan jenazah Usin, alangkan Nasharuddin pun dihalaunya keluar PAS.

The Unspinners berkata...

Adakah hanya Nik Aziz seorang saja yang layak mengimamkan sembahyang jenazah?

Taksub betul orang PAS.

Farhan berkata...

to hahaha... bn memang akan bina jambatan tapi pengundi dia jer bley guna yg undi pas kalu tak tau malu bley gak tumpang cam ko jg.Kata bn rasuah tapi dok guna gak jalan raya yg rasuah..aku rasa nak tegelak sampai tegolek golek hahahahhahahha

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
noha berkata...

En Farhan...

Jambatan dan kemudahan awam lain dibina dengan duit siapa? Alahai... hanya org BN saja ke bayar cukai? Sempitnya politik anda...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

@ noha 4.46pm,

Plse read what Dr.Sid wrote,
"By only 65 votes" not
"majority of 65 votes".

Dr.Sid may or may not be a Doctor,
but you are plain nit-picking stupid.

No HamPas.

pakbelalang berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
pakbelalang berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
jamil berkata...

Agak2 bila N.ajis mati dan bila mailaikat tanya "siapa saudara kamu" dia nak jawap apa agaknya... Guan Eng atau Kapal Sink.

pakbelalang berkata...

To Najib,
If you have the charisma like your father who always think of the rakyat first then you will get the fullest support from the Malays, insya'allah. Yang penting ialah nawaitu mesti berseh dan suci untuk nak menolong rakyat.

Mungkin ada segelintir yang kurang senang dengan dasar-dasar yang dianggap tidak menolong orang Melayu tapi rasa saya akhirnya mereka akan dapat lihat keberkesanannya. Masalahnya mereka belum nampak ada tanda-tanda perubahan. Sabar je lah !! Najib bukan "malaikat" dan bukan juga Tok Guru yang suka mencarut dan maki hamun !!

Husin Lempoyang berkata...

Pak Belalang

Sila bincang PPSMI di posting pasal Kuda CHe Det.

Apa mahu tulis panjang2 ni. Kasi link cukup la.

BIla kasi link, blog kena buka pada public. Bukan sorok2.

noha berkata...

Tanpa nama 12.04...

Read Dr Sid's full article...

Tanpa Nama berkata...

Long draggy comments only hogs the commentary. Suffice with a link or brief. I agree with your commentary management rule, Husin.

The tone of satire and cynical jokes should be maintained in the commentary box too. It is as intersting read as those serious analysis where one can find in abundance elsewhere.

Please jangan marah, I cakap London. I studied PPSM and all subjects except Malay in English.

William Abu Bakar

Tanpa Nama berkata...

I think kebanyakan comment berunsur atau berbau sikap pengkomen sendiri sprt William dan Rahimah yg menyokong bahasa inggeris kerana telah lamanya bergelumang dengan bahasa itu.

Di sebelah lain pula adalah melayu yg membesar dengan bahasa melayu dan ada setengahnya pula adalah melayu yg boleh merujuk buku reference bahasa inggeris dan merasakan perlu darjat bahasa itu dimartabatkan.

Jadi pertembungan ini adalah lebih kepada pengalaman masing2 selama ini. Selain pengalaman juga perlu utk memberi pendapat, anda juga mestilah melihat sistem pembelajaran skrg. Bahasa inggeris, bahasa melayu, sains dan matematik bukanlah sama jenis dgn semasa kita di alam persekolahan dulu.

Saya kadang2 bila melihat buku2 bahasa melayu anak2 saya, pun merasa bahawa kalau dulu soalan cam gini, semasa saya di darjah 5 atau 6, tetapi anak saya di darjah 2 dah kena jawap soalan bentuk sedemikian.

Jadi dengan sistem tadika kerajaan yg dimasuki oleh kanak2 melayu golongan sederhana, ada sedikit lompang yg tidak di isi, iaitu penguasaan bahasa utk mereka mengajar standard bahasa inggeris di sekolah rendah.

Oleh kerana masalah2 demikian, ramai ibu bapa yg bersungut termasuk saya. Dalam masa yg sama, kami juga musykil dengan kedudukan bahasa melayu, sementelah kan kami juga tidak bertutur bahasa itu dalam penuturan sehari2, apakah rasionalnya anda menyusahkan anak2 kami dan mengatakan bodoh dan macam2 hanya kerana kami tak dapat berlari mengajar org2 yg mampu menghantar anak2 ke sekolah internasional dan sebagainya.

Pada kami ini hanya menolong segelintir kaum Melayu yg berkedudukan tapi tidak kami yg majoriti Melayu adalah sederhana.

Kami berasa ini juga salah satu punca daripada yg lain nya, mengapa rakyat tidak memangkah BN kerana kami melihat BN pada ketika itu tidak perihatin kepada permasaalahan rakyat bawahan.

Jadi sikap2 Melayu yg suka makan suap dan rasuah yg beria-ia mendapat projek kerajaan dan segelintir sikap2 yg tidak ambil peduli lah yg membuatkan kami semua menyampah kerana bahasa melayu juga di politikkan.

Kalau kamu menukar nya kembali ke bahasa inggeris dan tidak ada penyelesaian dengan yuran sekolah yg membebankan, tiba masa pilihanraya yg anda semua tunggu2, akan anda saksikan jawapan dari kami.


Sekian.

Tanpa Nama berkata...

mengajar = mengejar

maaf, atas kekhilafan ayat dan di mana2 bahagian.

Tanpa Nama berkata...

Abe Husin,

Sekarang baru ambo pahe, pasal apo puak punggok merindukan bule dan merindukan mato suka benar bahasa melayu dimertabatkan. Ruponyo demo tu rasa sebutan perkatan "liwat" lebih sopan dari sebutan perkatan "anal sex" atau pun "sodomy".


Nik Rahmah.

Tanpa Nama berkata...

usin..ente tada adil srupa abdul wahab le..ana tahu le ni rumah ente tapi orang dari parti ana komen ente kasi buang..komen dari ahli keluarga ente walaupun sekasar tahi unta tak bernama pun ente tak padam..ini tiiiiidak adil..Ana tahu le parti ente baru je kalah lagi kat manek urai tapi releks le..kita suma datang nak menghiburkan hati pak usin yg tengah lara dilanda sindrom kalah ni..
Nama ana-Najib Razak bin Samy velu
Alamat-mongolia.

Tanpa Nama berkata...

usin..ente tada adil srupa abdul wahab le..ana tahu le ni rumah ente tapi orang dari parti ana komen ente kasi buang..komen dari ahli keluarga ente walaupun sekasar tahi unta tak bernama pun ente tak padam..ini tiiiiidak adil..Ana tahu le parti ente baru je kalah lagi kat manek urai tapi releks le..kita suma datang nak menghiburkan hati pak usin yg tengah lara dilanda sindrom kalah ni..
Nama ana-Najib Razak bin Samy velu
Alamat-mongolia.

Tanpa Nama berkata...

Komen ana terdable plak..ente kasi buang le satu..hehe

Tanpa Nama berkata...

alah, rahimah oii.. kalu komer suke bebenor cakap omputih, duduk aja negeri omputih tu, bergasak sakan ler kamu sampai tersembor2 air lior kamu cakap, sapa pun tak gaduh..Kalau tak mampu nak duk oversea nun jauh melaut, pegi aja duk singapore, sini pun kamu boleh bersakan juga cakap omputih.

Sebenornya kamu ada pilihan, kalau suke bebenor omputih nya negeri, gi lah sana. Sebab kami yg ramei ni yg tak pandei cakap omputih sebab dalam IC kami pun tulis bangsa kami Melayu, endak sangat ler weehh, kami guna bahasa melayu dalam sekolah atau sekurang2nya kembang hati kami menengok bahasa melayu dimegahkan dan dimertabatkan disekolah kan menjadi bahasa ilmu.

Rasanya org melayu idak teruk benor banding ngan org lain, cuma endak tak endak aje buat rahimah oii...

Kalau kamu tak suka cakap melayu atau percaya martabat bahasa melayu, kami tak marah. Tapi tolong ler jangan membodohkan kami dan perli2 segala macam.

Kalau kami ada kuasa, endak aja kami tuko bangsa kamu jadi omputih, supaya kamu berbahagia selamanya.

Tanpa Nama berkata...

2008 aku undi pas..2009 aku undi bn..dapat jambatan 7 juta..2011/2012 aku undi pas balik..haha..aku dah pakat ngan kawan2 aku..sebabnye..klu bn menang pun kerajaan pas tetap x goyah..haha..

Tontoya berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ali berkata...

Tanpa nama 2.00pm

bukannya nik Rahmah tu bangga nak jadi omputih, dah bahasa inggeris tu bahasa ilmu sekarang ni, so nak kena fasih laa bahasa tu kalau nak kan ilmu

dulu bahasa latin org dok gila, pas tu org latin belajar bahasa arab, pasal bahasa arab jadi bahasa ilmu

kalau tahun 2500 nanti, bahasa Swahili, jadi bahasa Ilmu, maka org dok pakat ramai ramai belajar Swahili pulok.

Susah sangat kah nak belajar bahasa ilmu?

Tanpa Nama berkata...

Idak ler susah ali oii, cuma dah namanya negeri Melayu, bahasa Melayu la...


Cuba kalau negeri inggeris bahasa melayu, atau bahasa cina atau india, komer pelik tak..

Jepun tu dia peduli lantak segala bahasa, dapat jugak rakyat dia dapat paedah. idak pulak dia menjahamkan bahasa jepun depa.

Ini yg aku nak bagi paham komer2 ni. Idak ke kamu rasa malu, dibandin kan dengan bangsa2 lain. Macam takde telo aja aku rasa bangsa kita ni.

Jepun tu dapat juga depa ilmu, walaupun dalam masa yg sama, org2 dia masih menjunjung bahasa depa, yerle kerajaan depa, tengok stesen keretapi, sekolah2 baik universiti pun. Org kita pergi sana kena jugak belajar jepun.

eeiii komer ni..Idak serik2 mike ye

Tanpa Nama berkata...

kalau dah swahili, translate la bahasa melayu...

Kalau malaysia tukar swahili, nampak benar lah takda telxr

ali berkata...

Tanpa Nama 11.36

Tak penah laaa pulok teman nampak Jepon dok merempit, dok bawah jambatan, dok masuk Universiti Teknikal Serenti, yang cawangannya mengalahkan UiTM.

Pembawaan Jepon lain, pembawaan kita lain. Masa Jepon suruh panjat kelapa dulu-dulu, kata tak reti nak panjat, bila tarik pedang nak pancung kepala, bulih pulak naik pokok.

Pembawaan kita: nak kena paksa, baru jalan. Ada keupayaan, tapi nak kena paksa

kluangman berkata...

Yang disarankan ialah menuntut ilmu sains dan matematik dalam bahasa omputih dan bukannya disuruh cakap omputih hingga mengabaikan bahasa melayu.

Adalah lebih baik belajar sains dan amtematik dalam bahasa omputih dan bahan rujukkannya juga terdiri daripada buku buku berbahasa omputih.

Menjadi kalut kalau belajar sains dan matematik dalam bahasa malaysia tetapi akhirnya terpaksa juga merujuk buku omputih sebab kekurangan bahan dalam bahasa malaysia.

Taktahulah samada pemimpin yang bengong atau anak murid yang tak pandai.

Science Bloggers Association berkata...

Nice Blog. Congrats.
-Zakir Ali ‘Rajnish’
{ Secretary-TSALIIM & SBAI }
[Editor- Children’s Poem & Adult’s Poem]

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Kamu pandai cakap omputih?
Pedia Stimulus Package?
Pakej Rangsangan ka?
Pasai apa perkataan Package jadi Pakej dalam Bahasa Melayu?
Bahasa Melayu tak ada perkataan sendiri ka untuk Package? Pasai apa pinjam bahasa inggeris jadi Pakej?

Sin..Betui ka UNDERSTAND = BAWAH BERDIRI?

Johan Abdullah

Waris Pahang berkata...

Azmin tak sabar nak jadi MB Sgor, dia nampak kelemahan khalid ibrahim.

Tanpa Nama berkata...

Mestilah menguasai bahasa inggeris dulu baru boleh jawap soalan maths dan sains dalam inggeris, kluangman oii..

Kau ni ada anak ke takda? Udah tengok buku maths darjah 1, 2 dan 3sebagai contoh?

Kalau sekolah tadika KEMAS dan perpaduan, tetiba jadi satu buku maths bagi soalan cam gini,

"Ani has 13 marbles while Aminah has 7 marbles. How many marbles Ani has more than Aminah.?"

Camtu ler lebih kurang ayat nya.

Kalau gini ler soklan darjah 1, komer rasa, idak ke dia perlu tau tulis, baca dan menguasai samada bercakap bahasa itu semasa di sekolah rendah?

Itu matematik tu tau. Darjah 1 punya.

Aku luku2 gak kepala si keluang meroyan ni.

Tanpa Nama berkata...

Silap, bukan sekolah rendah, semasa di TADIKA DAH KENA MENGUASAI, sebab masa darjah satu, matematik nya punyalah berbelit2 ayat, bukan sebab budak tu bodoh, sebab tak paham soalan. darjah satu nya soalah kemain susah, masa TADIkA kerajaan dema idak pulak di ajor cam gini.


Aleh2 masuk sekolah darjah 1 kerajaan punya juga. Kerajaan dengan bangganya menyuruh budak melayu terbang sama tinggi dan landing sama rendah dengan bebudak lain yg mak bapak kaya boleh antor sekolah mahei2...yg ajor bahasa inggeris. Pulak tu depa speaking inggeris hari2 kat rumah..


Awak jugak yg hari2 cakap melayu, antor tadika kerajaan cakap melayu, lepas tu sesuka ati kerajaan juga buat silabus yg mengharukan tu. Itu namanya nyusahkan melayu. Saja nak bagi melayu tercicior ler ye. Senang kumer2 yg lain jadi pentadbir kerajaan lepas ni.

Komer lanyak melayu cam kami2 ni selagi larat yer!!

Tanpa Nama berkata...

Kalu takda anak2 skolah rendah, semua dah tua bangka. Kome pergi le ke kedai buku tu ha, kedai buku popular pun berlambak, nengok ler buku2 latihan darjah 1 ke 3, kalu larat sampai darjah 6 komer tengok le juga.

Nombor satu, kome comparekan dengan masa komer2 belajor dulu. Rasa2nya komer tau ke buat, kalu komer takat sekolah tadika main2, atau yg KEMAS atau tadika perpaduan.

Agak2 kome yg bijak pandei sekelian, ada ke soalan itu tahap darjah satu, pulak tu dalam bahasa inggeris. Ate sesuwei ke rasanya?

Dalam satu sekolah kawasan komer tinggei, rasa2 sekolah situ banyak ke org2 kaya yg berkemampuan antor pra sekolah ke tempat2 tadika belajor bahasa inggeris ni.
Mungkin ler ada, tapi berapa ler kerat. Takkan kerajaan tolong org kaya sesaja, abis bila pilihanraya semua ke org kaya memangkah, balik2org2 cam kami ni juga yg pergi pangkah. Lepas tu takda pulak membela nasib kami.

Pikir ler utk semua yeop, jangan komer pikir anak komer sorang aja. Kalau komer takut anak komer tak pandai bahasa inggeris, anto aje anak kamu ke skolah luarngeri, koman2 sekolah internasional, kalu boleh masuk ler kan.

jelitawan1 berkata...

ala noha aper selekoh selekoh. ape citer fasal cukai citer la fasal rasuah..dah tau bn rasuah tak yah la bayar cukai..guna jer jalan raya rasuah tu..atau kau bina jalan sendiri dalam utan..hahahahha..suka selekoh sana selekoh sini la ko noha

jelitawan1 berkata...

nik ramah
kau teruslah becakap ttg kepentingan BI dalam kehidupan seharian n dalam bidang keilmuan...kerana aku dulu budak kampongan yg tak reti BI bila masuk Universiti betapa seksanya aku berbanding student cina lahanat yg pandai berbahasa inggeris. Aku macam nak terceret terjemahkan buku2 ilmiah ke BM..sebab tu aku sedey sgt bila PPSMI di mansuhkan..alangkah bahagia anak2 bangsaku bila bley lancar menguasai BI dan tak sukar nak buat assigment dalam BI...yg belagak nak memertabatkan BM tu tak tau ker selama ini BM memang dah tinggi mertabatnya...fikir2kan lah...

Mamixonah dgreat..

jelitawan1 berkata...

org melayu memang bodoh..DR M dah kata kena belajar sains dalam BI kerana banyak buku ilmiah dalam BI..dia nampak kesukaran anak2 melayu..cina dah susah hati coz anak2 melayu akan menguasai BI so..tertutuplah banyak peluang mereka.Yg melayu bangang lah plak PK belajar sains dalam BI coz nak pandai cakap BI..eh melayu2 bodoh tolong la faham..anak2 melayu boleh dapat ilmu dah bahasa sekali gus...bebal betol lah melayu ni...nasib baik aku JAWA