Rabu, Julai 08, 2009

Sankara Niaya dengan wartawan


Perbicaraan Anwar Ibrahim patut bermula hari ini tetapi ditangguh kali kedua kerana Ketua Peguambela, Sulaiman Abdullah sakit. Berikut adalah kenyataan dari jurucakap pasukan peguambela Anwar, Sangkara Niaya:

Sankara Niaya: Saya hanya ada sedikit kenyataan saja. Pendengaran kes tidak dapat diadakan hari ini sebab ketua peguambela, Sulaiman Abdullah sakit. Dia tidak dapat datang dan ada kasi surat cuti MC kepada hakim. Hakim telah tetap tarikh mahkamah ditangguh kepada hari Rabu minggu hadapan, Julai 15hb.

Wartawan 1: Sulaiman sakit apa?

Sankara Niaya: Tidak kami tidak ada buat-buat. Dia sakit butul...

Wartawan 1: Tidak, nak tahu sakit apa saja?

Sankara Niaya: Dia sakit purut hari itu. Itu yang ditangguh dari Julai 1hb ke hari ini. Dia ada perigi Pantai tapi jatuh lepas keluar dari Hospital Pantai. Sekarang dia sudah masuk HKL. Itulah tempat yang patut untuk buat lapoiran forensik tapi kami hanya sebut pasal laporan Pusrawi.

Wartawan 2: Adakah benar Dato Seri Anwar akan berlepas ke Perth pada 11 Julai ini?

Sankara Niaya: Itu tidak patut. Itu telah melanggar hak asasi manusia. Dia berhak sebagai Ketua Pembangkang dan Wakil Rakyat untuk travel. Kerajaan perlu percaya bahawa dia seorang bertanggungjawab.

Wartawan 2: Pegi ke?

Sankara Niaya: Kami masih menunggu kebenaran dari mahkamah.

Wartawan 1: Adakah Sulaiman menghadapi gastrik atau lain-lain sakit yang agak serius?

Sankara Niaya: Oh itu saya tidak tahu. You tahulah sakit perut paling senang dapat MC. Doktor pun tak boleh verify.

Wartawan 3: Adakah Sulaiman Abdullah dijangka sedia untuk bertugas minggu hadapan dan tidak ada lagi tangguh-tangguh tarikh?

Sankara Niaya: Oh ... saya rasa dia boleh sihat minggu depan. Tapi saya tidak jangkakan mahkamah dapat mula bicara lagi.

Wartawan 3: Kenapa?

Sankara Niaya: Saya pun kurang sedap badan. Saya macam rasa mahu sakit minggu depan ...

Wartawan 4: Awak pun mahu MC ke minggu depan?

Sankara Niaya: ... Takpa takpa ... Terima kasih. I have to go now ...

47 ulasan:

bzz berkata...

1 kes tak selesai. Tambah lagi 2-3 kes. 2-3 kess baru tak selesai, tambah lagi 3-4 kes. Setiap kes sakit perut, sakit kepala, sakit untut...

Lama2 penyokong sakit hati.

Perangai ni dah macam kena sakit selsema babi.

Dukun nunuk ragang berkata...

Sankara adalah suku sakat bloger ampun tuanku...dia dah perlekeh orang sabah dan sarawak tapi tak minta maaf...dalam blog kita bercakap dengan hati dan jari tapi tak apalah orang angkuh tetap terima balasan bergantung pada apa yang kita niatkan.

Kembara Politik berkata...

Bagus betul bahasa Melayu dia! Lancar sebagai rakyat Malaysia yang patriotik. (Tak ada pelat pun). Kah kah kah! Dan terbaru kerajaan umum mansuh PPSMI dalam bahasa Inggeris kemudian ajar pula dalam bahasa asing lain (Mandarin & Tamil). Kah kah kah! Soalan cepu emas: Bodoh ke bingai pejuang bahasa kita?

jelitawan1 berkata...

betol2 parea hindu botoi kicap cap mangkuk ayun..pasai mereka cipta serah kat depa...buang masa org jer..hampeh toi..moga tuhan mengasihani kamu wahai sang parea

The Unspinners berkata...

Sulaiman Abdullah sudah 2 x
Lepas ni, Sankara Nair 2 x
R. Sivarasa
Leela Jeyamani Jesuthasan
Edmund Bon Tai Soon
Saiful Izham Ramli
Amer Hamzah Arshad
Latheefa Beebi Koya
Mohd. Radzlan Jalaluddin.

9 x 2 = 18

18 minggu dapat tangguh untuk alasan sakit purut saja.

Belum guna alasan kenduri kahwin.
Kucing beranak
Nenek nak main golf

Setahunlah nampaknya melayan kaki auta ni.

Kalau dia tambah lagi 3 loyar. lagi banyak kerenah.

Gua jahit olang berkata...

Balu satu kes main tahun2. Senalai Unspinner ada supploh kes. Haiya ... ca bo liaw. Tak abis2 celita Anwa masuk makamah.

GOMO berkata...

Yo bro....
ana pun ada sakit perut juga ni.
sakit perok gelak lu punya cerita
HA HA HA HA

bro???
wa dengar cerita peguam sulaiman tu undur diri kes liwat anwar al-juburi ni. mintak bro korek!!!!

Shamsul Yunos berkata...

nak dengar si sangkar naya ni bercakap live jemputlah ke blog saya

please come over to my blog and watch my video report on Anwar's sodomy trial

dari 5,000 yang diharapkan... 150 aje yang datang bersorak

http://marahku.blogspot.com/2009/07/anwars-sodomy-trial-starts-today.html

pemudasp berkata...

Kalau aku jumpa ulaq tedung selar ngan Sankara, aku katok Sangkara dulu, pasal dia hingaq lebih dan lidah bercabang macam ulaq juga.

Tanpa Nama berkata...

speculate jangan tak speculate, sampai jadi berbelit-belit.

Rascal

Ampun Tuanku berkata...

Tesco akan dibina di "batang Ai"

Tanpa Nama berkata...

kalau lawyer dia mati,habis lah ,gelak ketawa suka anuar...ada alasan kukuh nak gugurkan kes....he he

Amran berkata...

Rascal

Apa pasal kamu tak pergi mahkamah pagi tadi? Kesian nuar. 25 org sambut dia. Itu pun bayaq org permatang pauh mai.

Tanpa Nama berkata...

Para Pungkok oops sorry Para Punggok Yang sedang merindui bulan di Manik Urai, demo pangkahlah bule, ambo tak kesah dah.... kecewa dengan Pak Menteri yang berkelulusan sastera telah memansuhkan PSMI.

Baru Keluar Dari UMNO

Gedung Akal berkata...

PPSMI MANSUH 2012
Walaupun dalam tempoh 3 tahun akan datang keputusan ini masih boleh DIUBAH namun keputusan hari ini adalah yang terbaik dalam sejarah pendidikan negara.
Ingatlah catatan terbaik ini akan menjadi hina dan kotor jika ada sifat dolak-dalik selepas ini. Ini amaran kepada pembuat keputusan yang ada kaitannya dengan kepentingan BAHASA DAN UMAT MELAYU -jangan main-main atau jangan berpolitik murahan. Keputusan ini adalah muktamad. Jika ini hanyalah muslihat maka Kami SEJUTA rakyat yang cintakan bahasa akan turun ke jalanan - tunggulah!
Teruskan perjuangan mendaulatkan bahasa Melayu, berjiwa besarlah, hapuskan akal dan jiwa terjajah!
ABAIKAN MAHATHIR SEKEJAP! FIKIRKAN DENGAN AKAL JERNIH!

Dr.Sid berkata...

sin, betul ke cerita diatas? kalau salah hang bleh kena saman sin..haha ini peguam anwar banyak auta pun hebat juga..hihi

Tanpa Nama berkata...

Rasa-rasa Anwar sudah kasi liwat sama semua peguamnya. Masakan peguamnya asyik sakit jer. Lepas Sulaiman, Sankara Niaya lak, lepas tu siapa lagi....

setulangdaing berkata...

Sin, kau tak nak komen pasal bola ke? FAM buat lawak lagi. Kali ni tentang UPB Myteam. Habis semua orang kena denda tp presiden MyTeam aka timb presiden FAM terlepas. Yang kelakarnya sampai fisiotherapy pun kena denda. Nasib baiklah penyokong tak kena..

Mr.KETAM berkata...

Bagus selepas ini ramai la umat ISlam yg tetap akan jadi bodoh bahasa inggeris terutamanya di pendalaman..

Dan bagus kerana bahasa tamil dan cina juga telah di martabatkan..

persoalan disini.kenapa pihak yg menagung-agung kan bahasa malaysia tidak mendesak supaya semua sekolah tak kira kebangsaan atau jenis kebangsaan mengajar bahasa melayu,kerana ini akan memmertabatkan bahasa melayu kepada semua rakyat malaysia.

Kalau setakat nak ajar bahasa malaysia kepada rakyat melayu sahaja baik tak payah..

Bagi pendapat saya,org-org yg menentang PPSMI adalah org yg tidak memandang jauh kehadapan dan mementingkan diri sendiri.. cuba tanya Pak Samad Said dan kawan-kawan nya apakah yg telah mereka lakukan untuk memartabatkan bahasa malaysia dalam teknologi dan sains?? Jawapannya tiada!!

PPSMI bukan utk memertabatkan bahasa,ia adalah utk penguasaan ilmu sains dan teknologi.. Dan dalam bahasa inggeris sekali pun bukan bertujuaan utk mempelajari tatabahasa atau lenggok bahasa tetapi utk memahami proses dan fakta.


Sungguh sedih sekali org yg kononnya berilmu rupanya cetek pemikiran mereka.

wassalam

Tanpa Nama berkata...

Gedung Akal,

Puaslah hati engkau kini engkau boleh tarik bangsa engkau beramai-ramai menjadi pengait tandan kelapa sawit, perempit, pembantu rumah, operator assembly line kilang, pilot lori Tiong Nam Logistic, jaga ibu pejabat ASTRO, dreber peribadi Vincent Tan asalkan mereka boleh berpuisi indah dan menghayati nobel Ranjau Sepanjang Jalan oleh Shanon Ahmad(Yang Menagungkan Malay Pesantry). Dengan demikian kuranglah peluang Mat Indons, Mak Indon dan Mat Desh berhijrah ke Malaysia kerana kerja-kerja yang selama ini dibuat oleh mereka boleh di isi oleh orang-orang melayu yang kini dah pandai berpuisi. Dan bolehlah engakau memenipulasi mereka dengan cerita dongeng dan syair indah petani melayu supaya mereka terus menjadi hamba politik PAS, PKR, DAP dan HINDRAF dan PAP Singapura.

Nik Rahmah

Kama berkata...

Fuuh, Kak Nik.. cayaaa lah!

Juboqman berkata...

Kalau kita dari Padang ke Bukit Tinggi kita akan jumpa satu tempat nama dia PARIAMAN
Kah...Kah...Kah...Kah...
Depa ni semua patut hantar pi sana

Tanpa Nama berkata...

nama gedung akal tapi cakap macam takde akal.kalau kau betul2 pejuang bahasa malaysia kenapa biarkan sekolah cina dan sekolah india mengajar sains/maths dalam bahasa ibunda mereka?kenapa tidak dipaksa belajar dalam bahasa malaysia?kamu semua yang menyokong PPSMI di mansohkan memang gulongan yang keliru..tidak dapat membezakan diantara memartabatkan bahasa malaysia dan acquire ilmu.Pelajar2 dah dikelirukan dengan dahsyat sekali dan pasti satu hari nanti keputusan yang dibuat hari ni akan dikenang sebagai sesuatu yang merugikan bangsa melayu sendiri...but then come to think of it dengan konsep satu malaysia najib ni..hak melayu dah makin pupus pun..jadi boleh laa berbangga dgn.bercakap berpuisi bersajak melayu pun cukup laa...janji maseh ada perkataan melayu..really puke..

Orang Kampong berkata...

Gedung Akal tak ada akai.

Siti Payung berkata...

Saya sokong PPSMI ke dalam bahasa Inggeris, kerana :-

1) Dulu2 pun tak dalam bahasa inggeris, tapi masih ramai yg boleh berbahasa inggeris. Cuma perlu pengukuhan bahasa inggeris. Inggeris bukan boleh setakat diajar dalam 2 subjek, malah mesti dituturkan sehari2 samada di sekolah atau rumah.

2) Untuk perpindahan ilmu dari bahasa inggeris ke Melayu, seseorang diperlukan mahir dalam kedua2 bahasa inggeris dan Melayu. Jadi pengukuhan bahasa inggeris dipentingkan dalam klas dan oleh guru2 yg bertauliah perlu diadakan. Ini telah diperjelaskan dalam pemansuhan PPSMI dan pegukuhan bahasa inggeris dalam kelas.

3) Positif kepada bahasa melayu. Jepun dan Korea menjadi bangsa yg berjaya tanpa meminggirkan bahasa ibundanya.

4) Perlu ada jati diri - Jadilah seperti Jepun dan Korea, tidak sekali dunia mengenal mereka sebagai bangsa yg menjadikan bahasa inggeris first class dalam negerinya. Orang lain akan menghormati anda jika anda sedar diri kepada asal usul anda. Dan bukan mengambil, menciplak atau mengklonkan diri menjadi seperti mereka.

5) Bahasa yg dipertahankan dapat mempertahankan bangsa. Cuba lihat filipina yg menjadikan bahasa inggeris bahasa utama. Tiada apa kemajuan yg boleh dibanggakan, hanya setakat laku menjadi orang gaji yg boleh berbahasa inggeris, dan diambil menjadi suri2 penyedap jiwa di golf club dan club2 lainnya.

Pertahankan lah bahasa dan ambil contoh Indonesia yg mewajibkan semua warga berbahasa yang satu. Dek kerana tulen nya bahasa mereka, orang2 luar yg ingin mempelajari bahasa Melayu lebih memilih bahasa Indonesia untuk dipelajari berbanding bahasa Melayu. Tiada usaha memertabatkan bahasa, hanya setakat cerita2 P. Ramlee sahaja yg layak utk diketengahkan jika seorang asing ingin belajar bahasa Melayu yang betul.

Bahasa Melayu di Malaysia, kian banyak dipengaruhi slanga dan perlu di ingatkan hilang bahasa hilanglah bangsa.

Saya setuju jika bahasa melayu diajarkan kepada semua sekolah di Malaysia supaya boleh berintegrasi dan sejajar dengan prinsip ONE Malaysia.

Siti Payung berkata...

Maaf, kesilapan teknik.. SOKONG PPSMI dalam bahasa Malaysia...


hehe ampun beribu2 ampun.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju Mr.Ketam

Satu masa nanti,kita tanya mahasiswa U. kenapa tak ambil jurusan sains atau law atau engineeing atau kedoktoraan?

Jawabnya,"macam mana nak ambil itu semua? Buku rujukan mereka adalah dalam B. Inggeris. Kami tak tahu B.Inggeris"
Akhirnya Melayu akan jadi imam,bilal dan noja.

Siapa akan jadi peguam.doktor,engineer?

Cuba jawab.

-MR.UDANG-

Tanpa Nama berkata...

Siti Payung,

Filipina tiada kelas pertengehan, ianya terhapus semasa pemerintahan diktator Marcos. Yang ada hanyalah gulungan pemerintah, oligarchies china dan kaum peasants filipinas.Nothing to do with english language. Kaum peasants filipinas walaupun pun berilmu tiada peluang untuk berkembang akibat disekat oleh kaum pemerintah dan oligarcies china. Jadi mereka terpaksa merantau keluar. Benda ini akan terjadi di Malaysia sedikit masa lagi jika peasant melayu disekat keilmuan sains, teknologi dan perniagaan dari berkembang oleh elits yang memerintah dan oligarchies china mandarin.

Nik Rahmah

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Tahukah kita berapa banyak masa dan wang yang dibazirkan oleh Si Nuar ni sebab asyik tangguh kesnya. Hak seistimewa ini hanya diberikan kepada yang dituduh VVIP. Tapi telah diambil kesempatan dengan asyik menundakan kesnya.
Pihak mahkamah nanti akan dipersalahkan pulak bila terlalu banyak kes tertunda disebabkan kes-kes BABI ini. Sepatutnya perjalanan perbicaraan mahkamah hanya dibenarkan penagguhan paling banyak 3 kali.
Saya ingin cadangkan sekiranya kes ini ditangguhkan lagi pada 15 Jualai nanti maka jaminan untuk Anuar dibatalkan dan kemudian barulah semua orang akan lebih menghormati perjalanan perbicaraan mahkamah. Apa pulak keadilan untuk mereka yang merengkok dalam penjara dan tidak diberi jamin tetapi perbicaraan tidak dapat dijalankan kerana untuk slotkan kes membontot oleh si BABI. Mungkin mereka yang merengkok tanpa jaminan dalam penjara tersebut tidak bersalah tetapi di mana hak untuk pengadilan buat mereka. Apakah begitu bacul sekali si BABI sehinggakan hak orang lain dinafikan. Itulah nasib si BABI kalau sodok salah lubang.
Apo Nak Dikato.

Tanpa Nama berkata...

Aku marah kou orang semua ,
Dalam kes si nuar tu , memanglah , kes ini akan bertangguh lagi , nanti dia akan kata macam macam sampailah 3/4 tahun . Tunggu je .
Dalam PSMI pula , masa kerajaan tengah hadap masalah untuk memutuskan haritu , tak de pula tuan tuan mengeluarkan pendapat , tapi bila dah keluar keputusan baru tuan tuan nak cakap ... apa la lu ..... Rumah siap pahat berbunyi .....
Tapi rumah nuar kat sungai buluh tu dah lama dia tak pegi .....

Merrybj

Siti Payung berkata...

Jadi kalau begitu Puan Nik Rahimah, bukanlah isu bahasa yg membuatkan Filipina begitu.

Walaupun mereka boleh berbahasa inggeris, ia lebih kepada ekonomi itu siapa yg pegang, iaitu elit memerintah dan oligarki. Jadi hopefully elit yg memerintah kita adalah Melayu. Kalau melayu yg mementingkan bahasa inggeris memerintah, akibatnya, ramai lah melayu2 sederhana dan miskin macam saya ni, yg tak mampu hantar anak ke sekolah tadika yg awal2 ajar bahasa inggeris sebab mahal, malah kat rumah pun saya cakap bahasa melayu, akan terus-terusan ketinggalan seperti yang Puan Nik Rahimah ceritakan tu.

Long live Malay Language.

Tanpa Nama berkata...

Siti Payung,

Mu takdo fighting spirit, tak boleh belajar cara susah nak mudah je. Ini adalah sifat-sifat peasants. Malas nak kecek dengan mu.

Nik Rahmah.

manletih berkata...

Nik Rahmah,

Kenapa marah sangat aku nak anak aku belajar dalam bahasa rasmi negara? Kefahaman tu penting. Kalau tak faham macam mana nak pandai.

Kalau anak kau pandai bahasa inggeris, hantarlah ke sekolah antarabangsa atau ke singapura. Tiada siapa menghalang.

Aku sekolah Melayu, tapi boleh pulak belajar hingga ke oversea ke negara yang takpun aku belajar bahasanya di sekolah. Anak2 sedara aku Alhamdulillah semua jadi dokto, jurutera walau sekolah Melayu. Apa kes?

*manletih*

Pokoknya.... yang lemah itu bahasa Inggeris. Bukan matematik atau sains. Gaji guru b inggeris kira ikut peratus yang lulus dalam kelas je lah. Kalau 50% yg lulus, bagi separuh gaji. Hehehe ada berani? Kalau d kilang, tak lepas QC tak dapat hasil.

Tanpa Nama berkata...

Nik Rahmah,

Betul apa yang you kata. Orang2 yang menentang ni masih buta hati buta mata, tuli telinga = bebal.. esok esok yang susah anak2 cucu dia gak..kalau tak babit anak cucu kita sama takper... ni sama2 terpalit ni yang marah...cis

Dunia Firdaus berkata...

Lawyer dia betul2 sakit. Tunda pun bukan lama....MC pun ada. Sangka baik sikit.

PKMPL berkata...

justice delayed justice denied! no more tangguh!!!

X-Obersea berkata...

Huh Manletih?
Kamu belajar obersea kat mana?

Tanpa Nama berkata...

Siti Payung,

Sorry Siti Payung, aku marah ke mu tadi. Sebenarnya anak dalam perut dok tendang-tendang. Marah kat Muhyidin dan Fuad kerana succumbed to the demands orang-orang sastera kot. Nih aku nok sambung cerito fasal Filipina kat Mu. Walaupun fasih berbahasa Inggeris, seperti yang mu kato, engineers, architects, doctors, lawyers, cikgu, lecturers di Filipina di bayar gaji yang amat rendah. Sebabnya adalah kerana pemerintah dan golongan bangsawan termasuk oligarchies china di Filipina takut kepada kewujudan kelas pertengahan, kerana kelas pertengahan berfikiran bebas. Jadi Pemerintah Filipina lebih rela rakyatnya yang bijak pandai bekerja diluar negara dari membuat kacau terhadap Status Quo yang dinikmati oleh golongan bangsawan dan oligarchies cina di Filipina.

Nik Rahmah

Siti Payung berkata...

Nik Rahimah

Sebab fighting spirit ler, den nak kan bahaso melayu naik martabat, Jangan di lupo.

Siti Payung berkata...

Tak kisah la mu nak amik contoh Filipina, tapi eden lebih minat cito negara eden.

Kalu dah ado pemerintah nak kukuhkan bahasa melayu dan tak meminggirkan bahasa inggeris, ini sudah baik. Apo dikiro orang sastera ke yg usulkan.

Walaupun org indon usul pun, eden tak kisah, yang ponting, kebaikan utk semuo melayu.

Ekau anti org sastera ngapo. Tak baik tau, pandang rendah pado org lain. Kito kalau meninggi diri tak kemano ehh. Usah la kau idung tinggi yo.

Tanpa Nama berkata...

Ek Eleh..

Siti Payung ni..

Dia yang dok terhegeh-hegeh bagi contoh FILIPINA..

Bodah takleh diajar... mangkuk shakti punyer worang...

Cakap berbelit.. macam ulaq fuckatan riot...

mantol berkata...

Kata orang dulu, lembu punya susu, sapi yang dapat nama.

Kata orang sekarang, lembu punya susu, manusia jadi jahat????

Merepek betul pengomen2 d sini. Dah macam pembangkang. Sendiri tidak mahu disalahkan. Salahkan orang lain.

/mantol/

Tanpa Nama berkata...

Sin...mai kita paksa pejuang bahasa ni..juangkan sekolah satu aliran aku teringin nak tengok Samad dan kunconya berguling atas jalan macam kat perak...

aku melayu

pokmatsarang berkata...

Sin

Haji Sulaiman tu dah berusia memang selalu kurang sihat tapi kes boleh jalan tanpa dia loyar nuar ramai nak tangguh buat ape ??

nak sumpah takut nak bicara takut abih tu takan nak menang ikut cara belakang JE... BERAT

sha berkata...

Patut la dia jadi loyar buruk yang pandai putar belit. Orang tanya lain, lain dijawabnya.

Tanpa Nama berkata...

Patut la dia ni loyar buruk kaki putar belit. Orang tanya lain, lain dijawabnya.

jelitawan1 berkata...

aku nak tegelak sampai tegolek golek fasal ppsmi.budak2 yang belajar dalam bahasa inggeris cakap ok jer no problem korang lak yang lebih2. Ala budak kecik tu macam kain putih bagi aper jer ok.bahasa melayu lama dah di martabatkan tak yah la kecoh2 oi siti payung cuma dua subjek jer di ajar dalam inggerish,supaya walaupun murid tu tak dapat ilmu sains or maths nyer dia dapat gak bahasa inggerisnyer. isk isk isk..itu pun tak tecapai dek akal mu ker>>>?? Nik rahmah sgt betol. Bangsa India akan di hadapan dari bangsa melayu..cina jangan la cerita..lagi jauh ke depan.Kesian anak2 Melayu...ko tengok la lagi 20 tahun lagi siti payung..ko msg aku nanti bila ko dah tengok akibat dari pemansuhan PPSMI ni.Jangan lupa jengok anak bangsa kau di Universiti dan jangan lupa jengok perpustakaan universiti..buku rujukan mana jadi rebutan..dah cuma seciput..kesian anak2 melayu.