Khamis, Mac 12, 2009

Pendekatan fening lalat menyelesai kes politik wang

Macam mana nak selesaikan laporan sebanyak 1,000?

Pasti siapa yang hadapi masaalah ini banyak fening lalat.

Walaupun Jawatankuasa Disiplin sudah diskaun 30% atas sebab fitnah, masih banyak lagi. Jumlah laporan diterima pun lebih dari kat seribu setangah. Pi mai pi mai ... 1,000 juga.

Sejak kenyataan Ku Nan, Setiausaha Agong UMNO supaya semua laporan salahlaku politik wang perlu diselesaikan sebelum Mac 24hb, ini sudah menjadi perhatian ibu pejabat.

Ekoran kenyataan ini, Dato Mazlan Harun dan Dato Kadar Shah menuntut penangguhan perhimpunan parti sehingga kes-kes politik wang selesai dan sedia menggunakan mahkamah untuk mesyuarat.

Samada boleh dibawa mahkamah atau Seksyen 18 Akta Pertubuhan boleh beri kuasa mahkamah selesaikan, itu soalan nombor 13 atau 14. Macam mana nak selesaikan sebelum Mac 24hb?

Kalau dok pakai SPRM, nanti ada orang UMNO tunjuk perasaan depan PWTC. Nak jaga ini kerana bermogok bukan budaya kita. Ada sedikit logik kerana urusan pertubuhan adalah dalam bidangkuasa pertubuhan. Baca Seksyen 18 Akta Pertubuhan.

Kalau tak habih fening lalat pun, kena tanya lagi camna nak selesaikan?

Al kisahnya, ada seorang bijak pandai yang kunan-kunan sedang menyelesaikan. Dia panggei si pelapuq, saksi dan si tertuduh seghentak dalam satu sessi soal jawab.

Habih kantoi si pelapuq dan saksi depan tertuduh yang lani dah pegang jawatan dan kawan-kawan depa di Bahagian.

Bila cam itu, gagap macam kalid berahim teghuih si pelapuq depan tertuduh. Teghuih malu alah dan cakap 'takdak' lah, 'tak berlaku' lah dan pelbagai alasan. Selamatlah si tertuduh keghana semua ni takdak bukti kukuh.

Selesai tak masaalah? Janji fening lalat sudah hilang.

Maka dengan itu, kunan-kunan bersihlah parti dari politik wang yang kotoq dan laporan-laporan diselesaikan lebih cekap dari Jawatankuasa Disiplin dan SPRM.

Bole ceghita pada press kebanyakkan kes-kes sudah selesai. Hanya beberapa kes rumit skit tak boleh selesai segera dan makan masa.

Macam baguih aja. Sat lagi boleh swastakan SPRM kat depa ni.

Yang ini ana gelaq besaq lani. Betui fening lalat hilang, tapi cagha menyelesaikan layak dipanggei pendekatan fening lalat dalam menyelesaikan masaalah.

Ini ka cagha hamba Allah ni selesaikan masaalah antara pemaju, kontraktor dan Bank masa di SPNB? Cara sama gut dia selesaikan masaalah pemaju pojek pelancongan, dan Bank SME yang loq laq dan banyak sangat ceghita?

Eh eh eh ... terbanyak clue ana kasi. Nanti oghang tau siapa.

Ana dok pikiaq.

Dengan cagha macam ni, kenapa tak selesaikan masaalah hutang dia dengan Bank? Hutang dah masuk ratusan juta. Saham ratusan juta yang dicagar dan satu masa dulu bernilai sebillion pun dah boleh jadi kertas wallpaper untuk tampal dinding.

Bolehkah selesai jika dipanggei si pelapur (Bank) serta saksi dengan dia si tertuduh (Peminjam)? Adakah teghuih sipelapur kata takdak, tak pinjam?

Maknanya tak selesailah politik wang.

Fening besaq Tok Najib bila jadiq Presiden nanti. Selalulah Kak Rosmah kena tulung picit kepala abag Jib di rumah.

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Buat apa pening-pening kepala, senang saja atasi masalah aduan 1000 kes politik wang itu.
Istiharkan saja tidak ada kes, semua fitnah, irihati, dengki dan buruk sangka. Orang Melayu baik hati, maaf dan ampun saja. Kan senang, UMNO boleh bersidang pada 24-28 Mac ini.
Buat apa pening-pening kepala.

ANAK BEAUFORT berkata...

Saya lagi pening yg berikut;
Tajuk Lagu : Allah Peduli
Penyanyi : Agnes Monica

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Suatu perkara yang
ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkannya
ku bergumul sendiri
Sebab Allah mengerti

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkannya
ku bergumul sendiri
Sebab Allah Yesus ku
mengerti

Soalan saya : Bagaimana nak jawab jika org tanya saya soalan berikut :

1. Apakah perasaan anda jika dirumah anak anda menyanyikan lagu ini?

2. Siapakah yg berdosa jika anak kita menyanyi lagu ini?

3. Mana yg baik mencegah atau mengubati sesuatu penyakit?

4 Pada pendapat anda wajarkah kerajaan Msia mengharamkan Penggunaan perkataan ALLAH kpd penganut agama lain ?

BOLEH TOLONG JAWABKAH???

Samat berkata...

UMNO sebenarnya sebuah wadah perjuangan Bangsa Melayu yang gagal. Gagal kerana sebahagian besar pemimpin2nya tidak menghayati perjuangan parti itu sendiri.Sebab itu semakin ramai orang2 Melayu pergi kepada parti alternatif - PKR dan PAS. Trend ini akan berterusan selagi UMNO tidak berubah. Tan Sri Muhyiddin berkata benar mengenai hal ini - MINDSET UMNO MESTI BERUBAH.

An-Nimr berkata...

Bang Husin,

Penyakit ni kalau dah melarat sangat tak baik2, tak nak kasi merebak, jadi epidemic... hukum bunuh, pancung ka, sula ka ramai2... macam omputih cakap apa "ethnic cleansing" dengan "holocaust" tuh...seghupa penyakit meliwat ni, nak bendung kasi capital punishment jer...

Meliwat bangsa sendiri pun lebih dan tak kurang jer tak?

Keadilan untuk Amir Bazli berkata...

Saya harap perwakilan kaji balik pilihan mereka untuk Zahid.

Saya cadangkan tuan lawati blog saya dan fikirkan kembali penilaian tuan mengenai Dato Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Latabelakang ugamanya hanya setakat sekolah Menangah Izzudin. Ijazahnya dalam sastera, master dan PHd dalam politiks atau mass comm.

Kerjayanya banyak dalam dunia business - OCBC, PNB, dan Scania dan pernah melakukan pecah amanah (CBT).

Masaalah akhlak dan budi pekerti mulia itu saya tolak sebulat-bulatnya. Buktinya penuh di dalam blog saya yang saya dedahkan secara bersiri.

princess jiji berkata...

wang..wang..wang..bagi saja kat depa makan biskut wang-wang yang byk dijual kat watson or supermarket tu cukuplah!wang jugak tu!

haniesyafique berkata...

si pencacai taik kj (asakar pencen sukj) punya blog sudah xdak la??? dh tak dapek sponsorship dr si kj dh kowt???

bungaraya berkata...

Tuan-tuan hendaklah nampak dengan jelas setelah menggunakan kedua bihji mata tuan-tuan dan juga termasuk sebiji minda diotak tuan-tuan. Bahawa sejak mutakhir ini banyak telah berlaku perubahan kearah kebaikan. Siapa tak nampak, itu alamat nak mampuslah tu.
Kerajaan jelas sekali telah mendengar suara luahan dan kegelisahan hati rakyat bilamana membatalkan kenaikan harga tol, penggunaan nama Allah pada kitab bible, menarik balik kuatkuasa penggunaan Kotak canggih oleh LKIM, pembatalan pengambilan 70,000pekerja asing dari Bangla yang diluluskan tahun 2007 dan sebagainya. Pemimpin UMNO masa kini terlalu kurang yang bertindak kurang ajar berbanding pemimpin PR. INI sangat jelas dipandang dengan mata hati. Saya yakin dalam kedegilannya, Hishamuddin juga akan membuat keputusan yang tepat dalam soal PPSMI sebentar saja lagi. Saya pasti dan sangat yakin bahawa kehadapan ini suara rakyat terutama golongan muda tidak akan terpinggir dan sentiasa akan mendapat tempat dihati pemimpin UMNO. Menjadikan UMNO kembali bergerak diatas landasan yang betul dan tepat sekali. Rakyat akan mula menyayangi UMNO akhirnya. Dan saya rasa dalam hal ini DSAI akan berterusan terpinggir kerana generasi mudapun telah mula menjarakkan diri mereka dari tabiat meliwat. Hahahaha.

DiNO-JPB berkata...

sin....ne bukan pening lalat tapi lalok..macam mana nak selesai kalau yang punya kuasa kata tak ape sebab ne kes ana ia kasi tutup ler...dan kalau kau ambil kes ana kasi buka rahsia la semua unta-unta yang ada....sampai khiamat pun tak selasai...

saros

Tanpa Nama berkata...

ana rasa ada baik sikit politik wang dari politik gangster. ana rasa lempoyang pun tak main paksa suruh orang beli lempoyang punya unta. kalau setakat tengok pun takkan kena bayar. tapi ana takut lempoyang pun akan paksa orang beli dia punya unta sebab bisness unta merudum dek kerana ekonomi dunia merudum. WOW.....jangan lempoyang paksa ana beli baja taik unta sudah la...

saudagar pegaga