Ahad, Mac 01, 2009

Syed Hamid tanya cara nak menang

Kring ... kring .. kring ... Bunyi talipon bimbit Ashman (bukan nama sebenar).

"Hello"

"Assalamualaikum Ashman, Syed Hamid ini."

"Syed, Mualaikumsalam. Lama tak dengar?"

"Saja-saja nak talipon engkau..."

"Engkau kalau nak talipon, mesti ada benda kau nak. Mana ada saja-saja. Nak talipon saja buat apa? Ajaklah high tea dan fashion show."

"Bukan aku tak mahu. Sibuklah dengan kerja dan kempen."

"Kempen? Itu salah dari tata susila parti. Aku repotkan. Dahlah habib, kedekut tu cakaplah kedekut. Apa kau nak?"

"Jangan macam begitu. Habis Mac kita keluar. Aku nak tanya, peluang aku untuk Naib Presiden macam mana?" Berbisik-bisik Syad Hamid.

"Kau kalahlah Syed. Garenti kalah."

Tersentak Syed Hamid.

"Macam mana kau nak menang. Orang Kota Tinggi tak suka kau. Kau menang Ketua Bahagian pakai teknikaliti. Dahlah kau ni berkira dan kedekut.

"Bawah Dolah, engkau antara Menteri paling teruk. Pasal kau kalah Batu Putih dan jambatan kensel. Cerita jual pasir ke Singapura lagi."

Syed Hamid cuba menafikan, "Itu arahan Dolah."

"Kau ni nama aja anak Singa UMNO. Pengecut lembik ..."

"Janganlah sampai ungkit Pak aku, dia dah mati."

"Kalau Pak kamu, dia masuk dewan masa Presiden parti tengah berucap. Satu dewan tertumpu kat dia dan sorak kemasukkannnya.

"Kamu masukkan orang ISA, boleh orang tak takut. Kau tak ada Singa langsung. Kau tahu orang panggil kau apa?"

"Apa orang panggil aku?"

"Kodomo Lion, singa ubat gigi kanak-kanak ... Hahaha ..."

Dengan cuba menahan senyum, Syed membalas, "Pandai aja dia orang ni gelarkan orang. Ni mesti kau yang kasi gelaran ....

"Aku bukan tak boleh tunjuk garang. Orang Arab pun ada silat."

"Ya lah kau. Baik kau kasi dua telor kau pada Teressa Kok. Biar dia gigit buat sarapan."

Sambil tersenyum "Dia tak tertelan telor Arab. Kena kerat tiga - sarapan, lunch dan makan petang."

"Boleh tahan kau ye. Macam mana kau boleh jadi Menteri ... tak faham aku."

Syed Hamid cuba memujuk, "Tak apalah. Itu cerita lama. Nak hidup ...

"Brader, aku nak mintak tolong.

"Susah pertandingan kali ini. Ada tiga calun dari Johor berentap. Kalau Muhyiddin menang Timbalan, tak akan lebih dari satu calun Johor boleh menang. Nampaknya yang garenti dah ada tempat Zahid dan Shapie."

Ashman menyampuk. "Zahid pasal dia lalang dua-dua belah pihak dia makan. Shafie pasal dia paling Apdal untuk ambik hati Sabah. Kau baik undur diri saja. Lawyer baik ambik Rais."

"Kalau aku undur diri, aku pencen. Dah tua nak kerja balik Bank. Macam mana nak menang?"

"Senang."Ashman jawab.

"Kau tanding Pengerusi tetap saja, kalau boleh. Kalau kau menang, kau pegang jawatan paling tinggi dalam parti. Lebih tinggi dari Najib. Kau kira macam Arwah Sulaiman Ninam Shah, Onn Ismail dan Badruddin."

"Kau ni Ashman, tak pernah serius.

"Aku tak boleh jadi Pengerusi Tetap. Serius sangat. Nanti orang tak suka bila aku kasi arahan-arahan. Dia orang suka yang pandai melawak macam engkau.

"Lagi pun nanti orang ngantuk." Syed Hamid memberi alasan.

"Tahu pun orang tak suka dan bosan." Balas Ashman memberi penutup perbualan.

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
anakpakcu berkata...

Assalamualaikum sin! sapa suruh syed hamid bagi kebenaran kat herald tribune pastu tarik balik, mesti ada tangan ghaib kat belakang tengah main nie. KJ dua tiga hari nie selalu jer turun kedah @ kuala nerang...kempen ker...salah etika parti..."tapi takpa pasal pak mertua aku masih lagi pm...aku boleh buat apa saja..main redah jer" kata KJ. Salam "berani berubah".

Samat berkata...

Syed Hamid patut resign dari jawatan menteri dan juga dari politik. Kesilapan yang tak boleh dimaafkan dalam isu perkataan 'Allah'.

Oghang Ghombau berkata...

Kalau dah flip flop tu, tak payahlah. Garenti kalah.

Flip flop adalah warisan kerajaan Dolah Bodowi dan Penasihat Khairy.

Tanpa Nama berkata...

Syed Hamid satu hal ...hari ni lak aku nak muntah tengok Noh Yackop pulak nangis baca sajak n mengaku economy kita memang nak merudum ..
Ni PUKIMAK punya mamak memang hypocrite paling besar ...penyamun paling ganas makan duit ...samalah dia ngan advisor dia Siti Hadzar ...semua kaki lipat ..semua anjing yang buat semua orang benci kat kerajaan ..
Kau bayangkanlah Sin ..masa time susah ni ...anak si mamak binatang ni boleh beli lamboghini ..
Menangis konon ...mintak tuhan turun bala kat orang ni semua ...

kluangman berkata...

Syed Hamid dan Zahid sedang tanam saham pada Anwar dengan membuat keputusan2 yang menguntungkan Pakatan dan UMNO terus dibenci rakyat apabila mereka 'baca' mereka akan tewas dalam pemilihan nanti..

Zahid Hamidi hanya akan jadi 'office boy' dan Syed Hamid sudah tidak ada nilai pada Najib.

Biar putih tulang jangan putih mata.

KT Kota Tinggi berkata...

Ingat Syed Hamid,

... ingat jual pasir pada singapura.
... ingat kensel jambatan indah jb
... ingat kalah batu puteh
... ingat menang kota tinggi dgn batalkan percalunan pesaingnya
... ingat ISA satu hari ke seminggu maknanya tak cukup laporan dan maklumat sebelum tangkap
... ingat tangkap wartawan dan bukan editor dan kata untuk keselamatannya
... ingat tangkap dan semua dilepaskan
... ingat cakap macam real tapi penakut dan kedekut
... ingat apa jasa syed hamid pada akarumbi umno? takde!

Memalukan bapanya Syed Jaafar Albar. Baik pencen dan berambus!

pakbelalang berkata...

UMNO kalau nak berubah dan di anggap masih relevan l ianya mesti MESRA RAKYAT. Pemimpinnya mestilah berkualiti dan tidak haprak dan HP6:

1. Pilih pimimpin yang mesra rakyat.

2. Pilih pemimpin yang bijak

3. Pilih pemimpin yang ada kualiti kepempinannya

4. Pilih pemimpin yang kelayakan akademiknya tinggi dan diiktiraf

5. Pilih pemimpin yang moralnya tinggi

6. Pilih pemimpin yang banyak pengalaman dalam bidang pentadbiran

7. Pilih pemimpin yang bijak membuat keputusan

8. Pilih pemimpin yang sederhana perwatakannya

9. Pilih pemimpin yang tidak ada masaalah keluarga

10.Pilih pemimpin yang boleh mengeluar idea yang bernas

11.Pilih pemimpin yang boleh bertutor bahasa Inggeris dengan baik

12.Pilih pemimpin yang telah berjaya dalam kerjayanya.

13.Pilih pemimpin yang di hormati oleh penduduk setempat dan
dikenali ramai

14.Pilih pemimpin yang keluarganya hidup sederhana

15.Pilih pemimpin yang boleh berucap dengan baik dan
menyerlah dan tidak merapu-rapu

17.Pilih pemimpin yang mempunyai satu isteri sahaja.

18.Pilih pemimpin yang mempunyai kesihatan yang baik.

19.Pilih pemimpin yang latar belakang agamanya baik dan boleh
berdamping dengan masyarakat setempat

20.Pilih pemimpin yang tegas dan berani dalam membuat keputusan.

21.Pilih pemimpin yang kuat kerja untuk rakyat.

22.Pilih pemimpin yang tahu bila masanya hendak berundur.

23.Pilih pemimpin yang boleh menerima kritikan positive terhadapnya.

24.Pilih pemimpin yang boleh menerima pandangan orang lain

25.Pilih pemimpin yang ikhlas dan mempunyai semangat untuk
membela rakyat

Tanpa Nama berkata...

Syed Hamid antara menteri kabinet flip flop yg tak boleh pakai..ko bole blah syed..buka bisness karpet lg baik..

kambeng berkata...

ahahahaha lawak tul!