Isnin, Mac 30, 2009

Siapa dapat kerusi di Bukit Selambau?


Berita hari adalah mengenai 13 calun bebas kepada calun BN dan calun PR di Bukit Selambau. Selain rekod terbaru untuk tiga pilihanraya kecil serentak - pilihanraya dua bukit dan satu batang, jumlah calun pun rekod dan pengalaman terbaru.

Pandangan popular dan mudah pasti menjangka calun yang mewakili Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat yang akan memenangi. Mereka punya ahli-ahli parti dan rangkaian untuk mencapai ke seluruh pelusuk kawasan.

Pemikiran yang tidak mengikut jalur biasa mengingatkan bahawa semasa PRU12, ADUN yang memenangi adalah ADUN bebas dan ini menjadi sebab ramai yang bercita-cita.

India ini sudah masuk PKR. Baru orang tahu punai belaan tidak mematuhi undang-undang keluarga (untuk bukan Islam). Justeru, ADUN ini telah hilang cabut lari dan letak jawatan.

Kalau ditanya Dr yang pakai Google Scuba, dia mungkin kata ini mencerminkan atau satu manifestasi rakyat yang sudah muak dengan persaingan politik kepartian dan terlalu banyak sangat politicking. Dalam bahasa mudah, orang dah fed-up banyak sangat permainan politik kepartian.

Ada berpendapat mungkin orang Melayu yang merupakan lebih 55% penduduk kawasan ini dan tidak setuju dengan BN dan PR tawarkan calun India. India hanya lebih kurang 26% dan Cina dalam belas-belasan peratus. Peratusan pengundi berumur 20-30 tahun adalah 57%.

Dari segi taktik pilihanraya, mungkin ada calun bebas diturunkan untuk memecahkan undi kumpulan etinik tertentu. Melihat kumpulan pesaing turunkan calun untuk pecahkan undi, maka pihak diapun letakkan calun bebas juga untuk tujuan sama. Akhirnya apabila begitu banyak calun, entah siapa pecahkan undi siapa.

Dengan 15 calun, ada 15 logo - kelapa sawit, payung, basikal, telefon, kunci, bas, kerusi, buku, harimau, kapal terbang, ayam, jam, ikan, dan yang biasa dikenali dabing untuk BN dan mata lebam untuk PKR.

Pastinya petanda baik untuk Radzi Lazim kerana dia siang-siang dah dapat logo kerusi. Adakah Radzi kena lepaskan kerusi kepada calun lain selepas keputusan diumum pada April 7hb?

Ini pasti PRK menarik. Baik pengundi atau calun tidak kenal sesama sendiri.

32 ulasan:

Parpu Kari berkata...

SIN INI NAMANYA POLITIK UNTA! MUAHAHAHAHAHA

pakbelalang berkata...

Kalau saya pengundi di Bukit Selambau saya akan pangkah dan cari symbol "lembu main bontot", !!

Sorrylah a bit vulgar. Geram punya pasal melihat kebodohan mereka yang bercita-cita macam Pak Pandir.
Menjijikkan !! Ini memperlihatkan bagaimana ceteknya pemikiran mereka.

wanbaki berkata...

sin...
kau tolong jual itu prof.
aku dengaq dia punya ayat kat astro awani tu punya la meluat..
dok nak penaik KJ tu buat apa....
1. sah rasuah dan bersalah... tapi hanya diberi amaran.
2. buakn kehendah akar umbi.. tengok pencalonan dan p interview 1000 ahli pemuda UMNO... try tengok..
3. Ramai yang menanti untuk menyertai UMNO kembali ter bantoooooooot...(bangang gak prof ni)
4. Bukan 700000 orang saja yang keciwa tapi berjuta pengundi saluran 3, 4 haram MM menang.

Aku heran analisys bodoh macam ni pun PROF ni tak reti.

Ramai pemuda di cawangan tak akan bekerja sama dengan Bahagian bila tahu yang ada diantara perwakilan bahagian tersebut mengundi KJ.

Prof ni cakap macam buat analisis politik amarika... ini malaysia... kalau dah tak suka kat KJ sekali Najib orang bantai..golongan muda bukan peduli apa, kalau tak suka kat KJ depa tak akan pangkah BN. sapa yang rugi... kau yang pakai skep tebai yang untung pasal bodek KJ tapi kau memang bahlol

Tanpa Nama berkata...

Sin,

Bila dapat Phd dan mendapat gelaran dr dan professor tidak semestinya pendapat pandangannya itu betul. Prof yang pakai goggle itu, pandai cakap saja tetapi hujahnya "zero" tentang politik akar umbi. kalau dia buat kertas kerja dan bentang pada mesyuart agung para akedemik untuk dibahaskan, belum tentu lagi pandangannya diterima bulat-bulat.
Kalaulah begitu tahap pemikiran seorang professor tentang politik dan kewibawaan Ketua Pemuda sekarang, tidak hairan wujudnya ramai "yes man" atau pak hangguk dalam Pemuda dn UMNO.
KJ adalah barah dalam UMNO, KJ penyamun tarbus, KJ perasuah golongan elit, KJ penghancur bangsa dan agama. KJ patut dikenakan tindakan sepertimana Isa Samad.

Mantan kawan KJ.

pakbelalang berkata...

Mungkinkah Najib akan mengambil risko yang tinggi melantik KJ sebagai ahli cabinet?

Jika ini berlaku saya rasa sepetah kata Tun M Najib akan gantung dirinya sendiri.

Pasti cabinetnya akan dianggap sebagai cabinet "pariah", cabinet "haprak" atau cabinet "HP6".

Kemungkinan juga Najib akan hanya merasa jadi Perdana Menteri setakat tiga tahun sahaja. Perdana Menteri yang paling singkat sekali memegang jawatan.Tak sempat Rosmah nak buat "Rose Garden" di Seri Perdana. kah, kah, kah !!

Tanpa Nama berkata...

TUAN TUAN, aku budak muda taman ria Spetani dengan ini MEMBERI AMARAN KERAS pada budak rasuah- KJ JANGAN... Aku ulang sekali lagi..JANGAN SEKALI KALI cuba nak datang ke kawasan aku....aku HARAMKAN tapak kaki hang dari bumi SG PETANI.

KALAU hg tak mai sini, aku pangkah BN, kalau hang mai sini, tobat aku pangkah BEBAS kawan aku tu..

INGAT aaa... Kj beruk...ingat aaa...aku tak main main aaa..

Man-bekas askar

hukum-alam berkata...

ramai dok cuba teka, sapa nak menang, yang jutawan kuari kah? atau yang penah jadi kuli cabok? atau bekas tentera ? atau bekas peniaga penipu kawan?

tapi, yang pasti, nampak agak ketara sejak seminggu yang lalu, calon ni yang orang Melayu dok sembang rata ... katanya ada la sikit potensi nak jadi wakil bukit selambau. betui tak betui, kena tunggu 7 april ni, blog dia pun ada :

http://UndiMejarAnuar.blogspot.com

apapon, harap ramai calon Melayu tarik diri dekat2 nak pilihanraya, kesian kat rakyat pening kepala nak pangkah mana satu melayu yang sesuai. Husin, hang tolong telek sikit kot-kot buleh nampak bayangan orang yang nak menang melalui celah kangkang untaaaaa hang!.. WoW!

cekodokmasin berkata...

Salam tuan,
Prof tu dari mana timbul ntah. Sejak kes persidangan UMNO jer baru galak timbul. Dulu temnggelam sakan...

Ex-UMNO berkata...

Setelah berakhir PAU 2008, UMNO telah membuktikan bahawa parti UMNO 100% RASUAH.

Pemimpin UMNO yang 'kedekut' atau 'takut' memberi RASUAH hampir semuanya TEWAS.

Paling malang wanita dalam parti UMNO, cuma seorang sahaja yang berjaya merebut jawatan dlm AJK MT.
Yang lain semua tewas kerana ingin tunjukan bersih(dari RASUAH).

Presiden UMNO akui, "beri salah, tak beri salah(KALAH?)"

Itulah UMNO, perkara yang SAH HARAM, telah di halalkan.

UMNO AKAN TETAP RASUAH DARI DULU KINI DAN BUAT SE LAMA2 NYA.

Tanpa Nama berkata...

Kj hang jangan datang peti undi kami di DUN bukit selambau....kami pemuda cawangan sangat malu..hang sebagai KP UMNO MALAYSIA.....satu malaysia tau keburukan hang.......zaman mertua hang dah berlalu...dulu bolih maharajalela .............HANG DATANG KAMI UNDI BEBAS.....!!!!!!kah..kah..berok hitam sial....

Tanpa Nama berkata...

Kj mai lah tempat aku kat Sg petani,jgn dengaq amaran depa tu,hapa barang jadi ketua pemuda takut nak mai.. Mai na.. Jgn tak mai.. Mai jgn tak mai..
Mai jgn tak mai..
Mai jgn tak mai..
Mai jgn tak mai..
Mai jgn tak mai..

pakbelalang berkata...

Semua Exco Pemuda yang baru dilantik patut buat "vote of no confidence" terhadap Ketua Pemudanya yang telah didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin Parti kerana mengamalkan politik wang.

Apa gunanya bersubahat dengan Ketua yang mengamalkan rasuah. Mana mertabat dan moral ahli-ahli Pemuda UMNO bersekongkol dengan Ketua yang tak bermaruah dan perasuah.

Jika semua ahli-ahli pemuda UMNO melalui exco baru mereka tidak membuat sesuatu terhadap Ketua mereka supaya didesak letak jawatannya maka bolehlah kita sifatkan bahawa Pemuda UMNO adalah sayap UMNO yang tidak ada moral dan credibility. Sayap haprak dan HP6 !!

Inilah cara yang terbaik untuk menyelamatkan kepincangan yang berlaku dalam UMNO. Jika tidak dilakukan dan bertindak dengan tegas maka harapan dan cita-cita hendak membuat perubahan besar dalam UMNO untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap UMNO hanyalah angan-angan dan omong-omong KOSONG sahaja.

AhmadRazinHjYob berkata...

Salam,

YB Nizar sedang meniti jalan jalan ke Putrajaya. DS Najib, Anwar, Hj Hadi kena beri perhatian terhadap kemunculan YB Nizar, jangan di pandang remeh. Jika DYMM Sultan Perak telah dipersembahkan ' sembah derhaka ', saya rasa beliau tidak perlu menyembah DS Najib , Anwar, Hj Hadi untuk meminta laluan ke Putrajaya!

pakbelalang berkata...

Political Solution For Thai Conflict, Says Anwar




By D.Arul Rajoo

BANGKOK, March 30 (Bernama) -- Political solution and cultural space should be given priority over military operation in solving the Southern Thai conflict, Malaysian Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim said Monday.

He said while military intervention was necessary in some instances, the long term solutions would depend on how the Thai Government engaged with the local community

comment:

Orang Siam dengar ke cakap si Anwar kaki kelentong ni? kah, kah, kah !

Perdana Menteri Malaysia tahun 16hb Sept. 20........???

kluangman berkata...

Issshhh...kalau Rozita Che Wan masuk bertanding..mesti menang !

bulan berkata...

Kempen calun berkempen,
harap berbudi se tiap hari.
Pemimpin banyak pemimpin,
Silap undi dapat Tut aljubori.

Ulang beraleh ulang,
dua bukit satu batang.
Halang ta boleh halang,
bila bangkit tentu tentang.

Peluang banyak peluang,
berlain parti sama tujuan.
Berjuang konon berjuang,
berkuasa nanti tukar haluan,

Batang se barang batang,
penyukat kendi menadah air.
Lantang se makin lantang,
rakyat undi bertambah mahir.

Gantang si bukit gantang,
bukit selembau si batang air.
Matang jangan ta matang,
barisan Nasional belum berakhir

Runding melayu berunding,
masa senang hargai lah diri.
Tanding banyak bertanding,
siapa menang jaga lah negeri.

Tanpa Nama berkata...

Kah333....goggle Pak Usin bukan google...tu search engine. Tepat tu....kami suami isteri been calling that 'expert' goggle...menyampah, everytime nampak dia jadi panel, kami terus tukar channel ;)

NO to GOGGLE

Tanpa Nama berkata...

sin aku mintak kau buat satu logo yang membawa maksud "Buooo KJ" dan boleh di letak kan pada setiap blog yang anti kj.(Macam logo LCCT di labu tu)

2.Disamping itu siapa yang boleh buat game booo Kj khidmat anda juga di perlukan

Tanpa Nama berkata...

Prof yang pakai spek besar tu sekarang adalah profesor filem di UM. Bekas pensyarah aku. Dia bidang filem nak cakap soal politik. Dulu dia femous kat fenomena seni. aku pun tak tau naper bab-bab politik dorang suka ambil dia bagi pandangan.

Budak perak

lensa berkata...

Bro, seni juga adalah pengkajian mengenai sikap2 manusia...

Didramakan dan pentaskan..

Dah mmg dia belajar bidang tu..biarlah dia cakap..

Aku pernah tengok cakap dia di bidang seni. Masa tu aku pun boring. Tapi, masa dia cakap pasal politik, aku tengok, lah..boleh tahan gak spek besar ni..

Berani berubah

abuarif berkata...

Tuan Husin,

Ana minta Tuan bikin banyak-banyaklah itu poster atau kartun si budak rasuah itulah, KJ......

Apa-apa bikin pun bole asalkan ana sama teman-teman bole lekat itu poster di Bkt Selambau atau mana-mana lah.

Kalau itu prof scuba gogle, kasi satu unta Baghdad yg bagus itu dari bekas Pres. Bush punya sundal...taruh itu prof belakang punya.....

Jadi supaya itu prof jadi Unta, senang ana jual di pasar lelong Sg Petani. Ini macam punya prof memang banyak di ana punya negeri lah. Semua itu orang suka angkat itu unta banyak tinggi sampai semua jatuh-jatuh sakit badan. Banyak heran ini macam punya org ingat banyak pandai tapi banyak BODOH. Macamana dia org dapat lulus PhD ana pun banyak sangsi. Citizenship pun ana ingat dia beli sama dgn dia punya PhD lah.

Kalau ana ada power ana suruh ana punya Polis hentam semua ini org masuk Jel belajar balik sampai lulus PhD lah.

Tanpa Nama berkata...

masyaallah, kasi hentam semua org, itu sudah lagi teruk dari PKR lah..

Dari teruk dari diktator lah

Khun Pana aka johanssm berkata...

Pelik dan hairan, banyak nya calon dan banyak nya pilihan. Semua mau jadi YB untuk jadi kaya.
Ini dah semacham skim cepat kaya.
kalau macham ni, budak jaga kereta pon bolih jadi calon.

Ana baru dapat berita bhahawa di negara isketamBola kita ni ada larangan dan pantang nya.
Syarat nya: tak boleh pakai nama Altantuya , Pokok ,Demokrasi , DVD , Saifool ada VD,ketuanan rakyat , sultan , raja ,Sukhoi , Eurocopter dan scorpene.
Tuan husin , ada kah larangan ni benar?

Dan ada kah larangan tersebut berkala ikut perundangan Akta yang mana? Sebab ana tak jumpa larangan tersebut ada di bahas dalam parlimen negara Isketambola kita.

buah geduak berkata...

benar lah kata karpal " pemuda UMNO memang Celaka" celaka lah perwakilan pemuda umno yang tidak mengundi DMM, mereka ini pengkhianat amanah dari akar umbi yang diberi oleh perwakilan kepada mereka. perwakilan ini lah sebagai perosak pemuda UMNO....

jangan salahkan pemuda jika UMNO tumbang pada PRU akan datang.

Salahkan perwakilan "bangsat" ini yang lupa pada amanah.

Dengan kekalahan ini saya secara rasmi menutup cawangan pemuda UMNO sebagai protes kepada "bangsat-bangsat ini"

Manasseh berkata...

Watpe korang marah2 kasi umno tumbang. Mmgla umno ada cacat cela dan aku rasa diri kau diri aku pun sama, ada kekurangan.

Bukan senang nak jaga rakyat jelata banyaknya ni. Kau kalau ada anak 2-3 org pun dah pening. Inikan pulak ntah berapa juta rakyat malaysia. Pulak tu yg kerja jabatan tertentu,pekerja macam kita semua pun, banyak yg makan suap.

Guna akai sikitla kawan. Jangan ikut emosi. Takkan kerana nyamuk kelambu di bakar. Kalau dah kau bakar kelambu, terimalah lepas ni kena gigit dengan nyamuk balik (PKR).

Udahla takda pengalaman mentadbir, kasi kacau pikiran semua org dengan macam2 dakyah semata2 kemaruk sangat nak jadi PM. Kalau tak tamak haloba kot dia proksi amerika tak. Ngko kalau kena serang dengan yahudi, baru ko tau langit tinggi rendah.

Gunala pertimbangan wajar skit

apa cer berkata...

buang masa aja layan bebas nie...takda pendirian...mai pr ni pulak lagi haru biru...kejap pas mau ngan umno/bn kejap ngan dap..kejap pkr setuju ngan dap kejap ngan pas..kejap gaduh...tak tau la negara macam mana kalu dapat kat depa...

TV99 berkata...

UMNO tak habis habis masalah.. Dengag berita dari utara nun..MB Perlis pecat Setiausaha Politiknya sebab MB kalah MT! Setiausaha Politiknya di salahkan sebab dia kalah MT!! Nasib nasib, kerja salah, tak kerja pun salah no.... sabag sabag....

Tanpa Nama berkata...

Setiap kali ada gambar Nizar, mesti ada gambar Ngeh...Apa Kes?
Anda semua perasan tak?

-JEBAT KELANTAN-

SuaSuekemoning berkata...

TV99,

Ayat dengaq cerita ni la yg tak boleh kita percaya..

Dengaq dengaq...dengaq ajala..masuk kiri keluar telinga kanan no..

Tanpa Nama berkata...

Jebat Kelantan, Sebab Ngeh la yg berkuasa, Nizar jadi bonek...terjamin soru dia beb...

pakbelalang berkata...

If Pakatan Rakyat were to rule the Federal Government it would destroy the whole fabric of our multi-racial society. Everthing would be topsy-turvy. I just could not imagine how the Pakatan Rakyat would be able to move the country forward with 3 parties having extremely different political ideologies.One with questionable Islamic concept, one with Malaysian Malaysia concept and the last one NO concept at all except to champion a person to be like Sukarno.I don't think they could even accommodate each other given the chance to rule. The fact remains their existence now is like "marriage of convenience" which I am doubtful whether it would last.

So looking at the political scenario now, if the rakyat manage to fall into the trap of Pakatan Rakyat's sleek political manoeuvre, it would be disastrous to the well being of our society. I could foresee Malaysia would become a chaotic and failed state. Make no mistake about it.

Yes, some might think that I am crazy to have such a bleak analysis of the political future of this country but I still feel this situation would become a reality. Those who are not comfortable with my statement, I think they are in a state of denial. Best of luck to them. May God bless our future generation well being !!!

There are a lot things at stake especially our livelihood which we have built up and accumulated would end up becoming "ashes" if we are not careful in choosing our political masters.

I want to live in peace and harmony and only BN has the credentials to move this country forward. Yes, BN will deliver even though at the present moment BN is at its lowest ebb. It will definitely turnaround for the better.

Tanpa Nama berkata...

Independents Undressed-Bkt Selambau
Dikirim pada April 2, 2009 oleh Shamsul Iskandar

While its a national history that 15 candidates are vying for the coveted Kedah state exco seat, many hypothesis had alluded to its phenomena.

Let’s look at the independent candidates and their background:

1)ANUAR B HAMID - An ex-Armed Forces major (retired), an UMNO member of Sungai Air Mendidih branch in Merbok division, frustrated with Umno after Dr. Mahathir left the party sulking. He was also responsible for closing down the Sungai Air Mendidih Umno’s Hall.

2)RADZI B LAZIM - Claimed to be ex-PKR division chief. Its nonsense, he is now an UMNO member with several ex-PKR members including former Kedah youth chief, Zamil Ibrahim & ex-Merbok PKR chief, Mochtar Mansor.

3)KHAMIS B AWANG - An UMNO member of Sungai Layar branch in Sungai Petani.

4) ABD RAHIM B ABU - An UMNO member of Bukit Selambau, under the supervision of Pakjang Badri, former assemblyman of Bukit Selambau in the 1990’s.

5)HUSAINI YAACOB - Also an UMNO member , a businessman who owns 5 quarries in Singkir, Perlis, Bukit Perak, Sik & Juru. His firm owns an UMNO associated company, Kemelong.

6)FADZIL B ABD WAHAB - An ex-Army Officer who owns a cafe & kedai nasi kandar in Ambamgan Heights, Sg Lalang. He’s well known for his nickname “TokMisai”. He is also an UMNO samseng affiliate @ ‘Ayahanda’ Pekida.

7)TAN HOCH HUAT - A Gerakan member of Sungai Petani, a component of Barisan Nasional.

8)CHANDARAJAH A/L TANASEGARAN - A MIC member of Taman Ria Jaya, Sungai Petani. Also a businessman.

9) G SARALA A/P LOGNATHAN - An ex- Kedah People’s Progressive Party Wanita Chief.

10)VENASON A/L MICHELE - An ex-MIC member of Taman Ria Jaya.

11)LOGANATHAN A/L RAMACHANDRAN - An ex-MIC member too.

12)MOGANAKUMA A/L SUBRAMANIAM - An ex- MIC, a Kedah HINRAF leader.

13) JAYAGOPAL A/L ADAIL KALAM - An ex-PKR member who was suspended by PKR Pokok Sena Division.