Selasa, Februari 10, 2009

Konspirasi "kematian" disuratkan, kerusi tak boleh kosongkan?

Baru kita habis satu babak politik di Perak yang penuh kontroversi dan dihias dengan pelbagai teori konspirasi.

Salah SPR tidak terima surat perletakkan jawatan yang disangsi kesahihan berdasarkan precedent undang-undang di Sarawak. Tuanku Sultan dikatakan tidak mempunyai kuasa hire and fire (lantik dan pecat), walaupun kuasa fire boleh di infer dari ketiadaan peruntukkan khusus.
Apa pun Brader Anwar bin Ibrahim sekarang serba salah. Konon nak bawa ke mahkamah. Saman nanti derhaka, tak saman orang kata main wayang.

Ini ada lagi.

Kawan ana persoalkan perletakkan jawatan Arumugam. Masa PRU12 Spiderman bertanding sebagai calun bebas, tetapi masuk PKR lepas memenangi kerus DUN Bukit Silambau.

Selepas pelbagai cerita keluar konon ada tekanan, tetapi padahal ada kes menekan nekan tak ikut cara, dia meletakkan jawatan. Mula-mula berita kata, dia letak jawatan Exco Negeri Kedah. Selepas itu, MB Kedah, Dato Azizan umum letak jawatan kedua-dua Exco dan ADUN.

Kawan Husin ini kononnya cekap mencium konspirasi.

Katanya ini mungkin surat letak jawatan tandatangan kosong. Dia persoal macam mana SPR boleh terima surat tersebut.
Itu tak apa juga.

Yang ana pening adalah seorang pakar penganalisa politik konspirasi di The Mall ada pendapat lain pula mengenai MP bukit Gantang.

SPR sepatutnya tidak mengadakan Pilihanraya Kecil bagi Bukit Gantang. Kematian Allahyarham Roslan telah tersurat dahulu sebelum beliau mendapat sakit serangan jantung. Justeru, "kematian" ini tidak sah dan kerusi Bukit Gantang tidak boleh dikosonmgkan.
Masya Allah. Memang hidup dan mati dah tersurat untuk setiap manusia di Loh Mahfuz. Kesitu pulaknya.

Atas persaudaraan Islam, Husin pohon semua sedekah Fatihah untuk arwah YB Roslan Shaharum. Dia pun memberi sumbangan dan berkhidmat. Al Fatihah!

Untuk kesedaran, inilah jadinya bila ada orang tentu tak habis-habis suka main wayang. Semua kenyataan rasmi dikata konspirasi dan dipersoalkan. Bila selalu sangat tipu daya, alasan boleh diteka dan jangka. Lama-lama basi putar belit cerita, dan tak lagi dipercaya.

Wow! Kalau "mati" pun susah, lagi susah mahu jual orang.

16 ulasan:

paloi bin mulau berkata...

ye la nizar sorang je derhaka. bapak tajoi rosli tak derhaka kat sultan derih.

Keadilan untuk Amir Bazli berkata...

Paloi bin Mulau

Jangan percaya mohd sayuti buaya kaki pau.

Dia nak pau Zahid Hamidi menggunakan kesengasaraan Amir Bazli untuk settle. Dia mintak Zahid banyak tapi kasi Amir sikit saja.

Semua orang politik PAS dan UMNO tahu kebuayaan dan kelalangan Sayuti Omar Pak Lebai penipu!

Masa Ghazali Jawi majoriti tetap UMNO. Cuma Sultan tak berkenan. Itu tak ada asas undang2.

Azlan dapat kepastian Nizar tak ada majoriti.

Oghang Ghombau berkata...

Paloi bin Mulau

Baik2 dengar cakap orang ...

PAS PIS PUS
Otak dungus
Slalu di tipus(s)

PAS PIS PUS
Caya Nuar Anus
Macam budak hingus

PAS PIS PUS
Baik bungkus
Parti Mampus

Tak payah ngata2 KJ, aku bukan peminat KJ. Peminat Khir Toyos.

Cucu Tok Selampit berkata...

Tuan Husin,

Nak hidup pun susah, nak mati pun banyakkkk susah.

Tanpa Nama berkata...

Hmmm, tersurat! Loh Mahfuz tu, Loh Hj Mahfuz punye ke?

Jadi, suratan takdir yang di tulis si rumah Loh yang Hj Mahfuz punya, sah ke tak sah?


MRSM Kalae Chepo 66/73

kluangman berkata...

Ada yang baling kerusi, ada yang letak kerusi, ada yang berebut kerusi..

Di peringkat sekolah rendah wajar matapelajaran 'kerusi' diberi penekanan agar bila dewasa kelak masing masing ada kerusi.

Burung Jambul berkata...

Sin ,
Arumugam ni masa jadi " Gol Keeper" cuma boleh boloskan 1 biji bola dalam gol . Arumugam berhenti pasal dah boloskan 2 biji bola cara mudah . Sebelum kapten dia mengamuk dan boloskan dia pulak baik dia berhenti dan cabut awal-awal sin ..

Anak unta berkata...

Brader Brader Semue..

Tidak perlu terlalu ikut emosi. Terlalu mendesak yang keterlaluan. YB Nizar, undur la setapak, tak kan rugi kalau undur setapak... BN pun jangan la terlalu 'tembak' pada isu yang bukan jadi persoalan. Persoalannya ialah cara bagaimana untuk 'menjatuhkan undi tidak percaya kepada Menteri Besar oleh kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri Perak.'

Jikalau notis mensyuarat khas sidang DUN di panggil, maka YB Nizar boleh dah di usulkan undi tidak percaya, undur la Hamba Allah tu, bukannya payah pun. Buat kertas undi sulit yang tertulis begini, 1. Undi Percaya Kepada MB Perak 2. Undi Tidak Percaya Kepada MB Perak 3. Berkecuali. Keputusan di buka di hadapan semua ahli Dewan oleh pihak yang berkaliber contohnya Jawatankuasa Khas Sidang DUN Perak yang dilantik oleh Kedua Dua Pihak.Panggil la Hakim ataupun Ketua Polis ataupun pihak SPRM . Keputusannya di persembahkan kepada DYMM Sultan Perak. Jadi tidak ada sesiapa yang akan di persalahkan lagi. Jika BN menang, maka menang la. Jika kalah, kalah la. Keputusan itu di anggap sebagai adil dan Sultan pun tidak boleh di persalahkan lagi. Walau apa pun, perkara ini sudah pun berlalu, dan rakyat akan menilai secara saksama menikut persepsi masing masing. Dalam negara demokrasi, majoriti akan di beri kemenangan walaupun nipis. Walaupun satu pihak sudah mendakwa sudah menang, tetapi keputusan 2 pilihanraya kecil nanti adalah seumpama juri yang adil yang telah di takdirkan oleh Allah s.w.t. sebagai rujukan kepada seluruh rakyat jelata yang manakah benar ataupun yang mana telah khilaf semasa membuat keputusan. Rakyat adalah Raja Demokrasi.Jadi kita jangan kalut, ekonomi makin suram, jangan la di tambah duka kami rakyat jelata yang hidup semakin susah ini ke arah suasana yang tidak menentu dan porak poranda. Orang politik hendaklah bertanggung jawab kepada agama,bangsa dan negara yang didiami oleh berjuta juta rakyat. Rakyat ada kuasa dan suara. Kita tidak boleh menolak jangkaan bahawa satu hari nanti parti parti politik yang ada sekarang sudah tidak relevan lagi. Pada masa itu rakyat mungkin bangkit secara bersendirian dan meletakkan calon calon BEBAS untuk mewakili mereka. Ini tidak mustahil kerana ia memberi jalan tengah yang selesa walaupun nampak sukar di terima ramai buat masa ini...

mat_terab berkata...

Sapa lebih derhaka umno atau pakatan rakyat:
1. UMNO cuba pecat Sultan Kelantan pada tahun 1993 dengan cuba menabalkan Tengku Ibrahim dan menolak Sultan kelantan yang ada sekarang
= Pakatan rakyat hanya nempertahankan MB Perak yang di pilih oleh rakyat melui PRU12 mengikut Undang-undang tubuh negeri Perak.

2. UMNo maki sultan dengan kata-kata kesat (Natang) binatang.
= Pakatan rakyat tak pernah maki sultan sampai tahap tu Karpal hanya nak saman Sultan itupun Pemimpin pakatan tak setuju hanya dia saja yang nak saman.

3. UMNO menggurangkan kuasa yang ada pada raja(Imunity) semasa pemerintahan Tun Mahadir. Kalau dulu Sultan tak boleh di herek ke makaman. Kerana UMNo jugalah sekarang ni sultan boleh di herek
ke Makamah.

Kesimpulannya Lu pikirlah sendir sapa yang sebenarnya menderhaka......

Tanpa Nama berkata...

Iktibar..
1. Kematian secara mengejut di tengah-tengah kemelut?.. memang ajal maut di tangan Allah, tetapi setiap kejadian ada pengajaran di sebaliknya.
2. Agaknya..Allah nak bagi peringat kat kita, orang Islam dlm negara ini.. JANGAN GADUH SESAMA SENDIRI.. Iraq Iran? Hamas Fatah ? Suni Shiah ? UMNO PAS?
3. Oleh itu kita kena berbaik-baik sesama kita, sebelum Allah turunkan BALA yang lebih besar..wallahualam.

Ajak Bertenang berkata...

Mat Terab

Rangka cerita betul tapi fakta salah. Pakai kesimpulan mudah.

Penyokong Derih Jusoh maki sultan tapi bukan UMNO. Derih akhirnya akur.

Berahim Ali tak tabal. Mana ada kuasa istana dan majlis untuk tabal. Lama dah settle gaduh mereka. Hari ini dia dan Sultan kawan baik.

Kalau TDM tak gubal Perlembagaan tu, dah lama Kedah, Selangor dan Perak tidak merasa kuasa.

Semua mereka tidak derhaka dan ingkar seperti Nizar, Karpal dan Nger. Mula2 kata terpulang keputusan SUltan tapi bila tak memihak mengaruk dan meracau tak tentu hala.

Paling katun adalah tunjuk jari pada UMNO ... keh keh keh

DI Ioh bukan kerja UMNO, kerja SUltan dan dalam bidang kuasa SUltan.

Mungkin dua2 sama saja. Kalau habis2an gaduh, untung PKR yang laga2kan dan memuaskan hati CIA kucar kacirkan negara.

Ikut saranan Mukhriz supaya Pas Perak sertai BN

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0209&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_14.htm

Tanpa Nama berkata...

Kepada MB Nizar,

Hang tak payahlah jadikan rumah rasmi mb sebagai pusat pentadbiran kerajaan haram perak hang..

Since hang dah kena fired, hang pi bawak kerusi hang ngan exco2 hang skali pi tetunggok dok bawah pokok macam kerajaan pasir dua butir dlm cerita p ramlee tu ha..

barulah hang benar2 kelihatan spt pembela rakyat..keh..keh..keh


Yob Tempe

PemudaBangsa berkata...

apa kata kita buang 'melayu' kita buh nama baru...buat pa melayu ni haprak belaka...'islam' kita letak kat masjid...hari jumaat kita jadi adik bradik...hari2 lain kita bercakaq...tak boleh jugak??..hang buat masjid hang aku buat masjid aku (bukan tak dak dah pun..)kalau lagu ni punya cerita tunggula bala Allah Taala..nanti jgn samapi kita jadi pariah ditanah air sendiri...heran btoi..kot melayu ni ada macam2 tang syahadat tu satu ja...apa teruk sangat hangpa...saya cadangkan tuan husin supaya kita buat satu gelanggang...free fighting longgok semua ni skali..amboih nak bekelai sgt...sapa kalah kita lempaq kandaq rimau..padan muka..meluat sguh aihh..

Oghang Ghombau berkata...

Pemuda bangsa

Masaalahnya orang Parti Kongkek Rakyat pro-Amerika dan Parti Komunis DAP sedang kongkek PAS PIS PUS dari belakang.

Pasal ugama mereka sesat, mereka tak tahu mereka sedang membantu Israel masuk menghancurkan negara.

PAS PIS PUS tak ngaku melayu lagi dan nak jadi Muslim. Tapi depa ugama sesat, mereka nak jadi Arab, pakai macam arab, ketiak masam tak cuci baju macam arab, dan bendera pun bendera arab. Emosi dan tak boleh kawal diri serta tak rasional mcm arab juga.

Itu masaalah melayu sebenarnya. Punyalah bodo nak mampus, si PAS PIS PUS, sanggup dikongkek pungkoq dgn Parti Kongkek Rakyat. Cina komunis DAP tarukkan vaseline.

Tanpa Nama berkata...

elok juga disaman raja ni kat mahkamah. raja kena berani la lawan kat mahkamah. ini bagi peringatan kpd raja2 lain supaya membuat keputusan untuk rakyat dan bukan keputusan untun mana2 pengaruh politik.

bangkai biawak

Brunt Council berkata...

Husin

You are right.

Read ... BN suspicious over way Bukit Selambau rep resigned"

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/2/11/nation/3238949&sec=nation

Read also ... Kedah Sultan wants to know if Arumugam was forced to quit

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/2/11/nation/3237102&sec=nation