Ahad, Februari 22, 2009

Tikus dan Gajah bersiar di pantai


Al kisahnya di hutan rimba Malaya, Bahagian UMNO dan Bahagian PAS bersetuju untuk berhenti berkelahi. Mereka bersetuju untuk bekerjasama, walaupun masing-masing masih kekal sebagai pemerintah dan pembangkang demi survival dalam hutan yang makin mencabar.

Bahagian UMNO dianggotai oleh specie-specie binatang Harimau, Buaya, dan Tikus. Pemuda UMNO Bahagian lebih banyak Ungka-Ungka. Sejak Harimau mulai pupus, Buaya-Buaya yang menerajui kepimpinan.

Ekonomi kurang menyerlah lima tahun yang lepas, maka banyak Buaya pun mati kehausan dan ada berhijrah dan tinggal. Kini UMNO banyak dipimpin Tikus-tikus tua dan di cucuk belakang oleh Ungka muda.

Tikus-Tikus tua asyik 'saya sokong' tak berani tegur pemimpin. Manakala, Ungka-Ungka muda asyik terlolong masa pilihanraya kecil.

Manakala Bahagian PAS di rimba dianggotai oleh Gajah, baik tua atau muda. Jumlah tak seramai UMNO tapi kelihatan besar, berani redah dan bila baring, boleh hadang jalan. Mereka menjadi semakin kuat kerana binatang-binatang atas pagar sokong mereka.

Satu hari Gajah dan Tikus bercadang bersiar-siar ke pinggir hutan untuk melihat laut. Sesampai saja, mereka berdua pun berjalan-jalan di tepi pantai untuk menikmati keindahan pandangan, dan udara laut yang nyaman.

Sedang mereka jalan, tiba-tiba kaki gajah terpijak pasir jerlus (quicksand) yang boleh sedut seluruh badan ke dalam hingga mati lemas.

Tikus pun beritahu gajah dia akan pergi panggil bantuan. Dia nasihat gajah usah takut kerana makan masa lama untuk sedut badannya yang besar.

Dia pun kembali dengan kawan-kawan UMNO yang masing-masing memandu kereta mewah Range Rover, Porche Cayenne, Mercedes, BMW, dan Volvo. Ungka-ungka membawa Rexton. Dipasang tali dan rantai besi kepada Gajah dan tarik dia keluar. Terselamatlah Gajah.

Selepas itu, kawan-kawan Tikus pun pulang. Gajah dan Tikus masih mahu bersiar-siar. Kali ini, mereka berjalan dengan lebih berhati-hati. Tak lama kemudian, Tikus pula terpijak pasir jerlus. Dia menjerit-jerit suruh panggil kawan-kawannya.

Gajah kata tak payah dan terus mengundurkan punggungnya perlahan ke arah Tikus yang sedang meronta-ronta. Gajah mengeluar punainya yang tersorok tetapi panjang macam belalai dan hulurkan kepada Tikus. Disuruh berpaut untuk diseret keluar dari pasir jerlus. Selamatlah Tikus pula.

Gajah bertanya keadaanya. Sang Tikus berkata dia terkejut tapi dak ok. Dia berterima kasih banyak-banyak. Syukur tak panggil kawan-kawannya kerana mungkin tak sempat.

Sang Gajah diam saja. Dalam hatinya berkata-kata orang-orang UMNO ni hanya harap pada kereta mewah saja tapi punai kecik.

Wow! Apa jadi orang kesyik yang itu pun kesyik dan kena tangkap di Temerloh la.

27 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Eh usin,punai gajah mcm mana?

-----------
Yap kim Hock

ZAHARUDDIN BIN ABDULLAH berkata...

Pemimpin parti mana yg besar punai ditangkap di temerloh?

Jamal Pak Tongkol berkata...

Kalau yang punai besar, mesti parti sigajah.

Yang punai kecik, aku thu la. Kita tak payah sebut parti.

Nak kata parti tikus, dia baik dgn ungka yang sebenarnya keldai dalam tikus.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
kluangman berkata...

Biasalah sin - jadi pembangkang punai nak besar.

Tapi sin - punai tikus memang kecik tapi kalau dia kencing, dia punya virus boleh membunuh.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

Yob Husin,

Orang Perok panggil benda alah tu kulob.

Leman Kulob Besor
Kati, Kuala Kangsar

p.s Tak ade ke ahli koperat nak sponsor teman bertanding sebagai calon bebas di Bukit Gantang.

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Anak siapa perasuah?? Seks kanak kanak.....minta Director Anti-Rasuah siasat anaknya sendiri dulu macammana boleh di terima di MAS lagi?? Ada CLEAR EVIDENCE tak??

http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/2009/02/woiii-anak-siapa-ni-malaysiakini.html

Dari,
Pemberi Rasuah

Tanpa Nama berkata...

Sin,
Mamak pun orang Melayu ke? Indon tu orang mana?

Orang Siam

bulan berkata...

Ku sangka PakLah lemah memanjang

Rupanya Anwar bawa pakatan ranjang

Ku sangka melayu parah terima hasutan

Rupanya sicino tidor terbukak lembah hutan


Ku sangka BN kapal nak karam

Rupa rupanya PR yang tenggelam

Ku sangka UMNO pengarohnya hilang

Rupa rupanya PR yg terkangkang malang

Tanpa Nama berkata...

Sin,

Loyar AMNNO sudah pergi jumpa Orang Putih minta pendapat krisis Perak. Dulu Sultan Perak jual Pangkor, sekarang AMNO pun nak British campur tangan. Memanglar, mereka ni penghianat negara terbesar! Kontrak submarine sudah selesai? Boleh submarine Malaysia lawan Jepun tak?


Penderhaka Terbesar

Tanpa Nama berkata...

MB Haram akan ditendang keluar bila DUN bersidang....agaknya siapa yang akan ditendang? Raja Speaker sudah gantungkan MB mamak dan 6 exconya. Jadi sekarang ada 28 PR, 21 BN dengan 3 bebas pro-BN. Lepas tu Sultan akan appoint balik MB Nizar buat kali kedua. Syioknya...main tukar tukar! Mungkin MB Ngeh atau Ngok?? Loyar AMNO terkejut dan sudah naik kapal terbang 1st class jumpa Tuan British macammana nak selesai kemelut Perak.

http://www.malaysiakini.com/news/98845

Dari,
Tuan British

keylee daud berkata...

ku sangkakan hujan ditengah jalan rupanya hanja ditepi jalan...hahaha..nyesal brader pakai baju hujan....kakkaaka susah weee nak hantar MB lama balik duk rumah...hahahhaa..

kaki jilat berkata...

siape kata orang UMNO punai kecil,..mai tengok aku punya..peranjat kang

Tanpa Nama berkata...

PR Camry, Sabah Volvo, Terengganu Mercedes Benz...malangnya makan duit banyak. Orang pun hilang, spy ambil orang tidur kangkang.....macam mana ni. Pasal lembu, pasal kereta MACC sungguh kuat bekerja....tunggular BN terbaring di jalan, semua ketua baruah agensi kerajaan selama 50 tahun akan ditukar lebih pro PR.

Baruah #1

hard-t berkata...

Sin,
Aku pun nak cerita pasal pemimpin yang besar punai berasal dari Pahang. Al maklum la Sin oii. Orang Pahang besar-besar belaka. Negeri Tok Gajah la katakan. Ni ceritanya Sin...
Satu hari pemimpin dari Pahang ni datang ke KL. Masuk le ke sebuah kelab karaoke. Sambil minum2, datang seorang wanita. Boleh tahan body dan cantiknya. Si pemimpin ni pun mula le nak masuk daun dan ajak le wanita tu berbual. Dialog pun berlaku antara mereka:
Pemimpin: You nak minum ape?
Wanita: Beri saya oren dah le.
Pemimpin pun panggil waiter dan pesan. Lepas tu waiter pun datang hantar air oren. Satu gelas bersaiz besar. Terkejut wanita tu.
Wanita: Besarnya gelas!
Pemimpin: Saya dari Pahang. Orang Pahang semua besar-besar.
Wanita: Ooooo.
Dan mereka pun terus berbual sambil gelak ketawa dan sesekali berkaraoke. Dah lewat malam, masing-masing nak pulang dan pemimpin pun nak tunjuk gentelman nak hantar wanita tu pulang. Ok saja. Sampai di tempat letak kereta, wanita ni sekali lagi terkejut.
Wanita: Besarnya kereta!
Pemimpin: Orang Pahang.
Wanita: Oooooo.
Dalam kereta pemimpin ni ajak wanita itu keluar keesokan harinya. Wanita ini pun setuju. Esoknya seperti dijanjikan, maka kedua-duanya pun bertemu dan pemimpin ini membawa wanita itu ke ladangnya di kawasan Janda Baik. Sekali lagi terkejut wanita ini.
Wanita: Besarnya ladang!
Pemimpin: Orang Pahangggg.
Wanita: Ooooo
Lepas berjalan-jalan. Pemimpin ini ajak wanita pergi makan tengah hari. Ok saja. Dan sampai disebuah restoran, pemimpin pun pesan le ketam, udang, lobster dan lain-lain. Terkejut lagi wanita itu.
Wanita: Besarnya udang, ketam, lobster, pinggan pun besar!
Pemimpin: Orang Pahanggg.
Wanita: Ooooo.
Lepas makan pemimpin ni pun ajak le wanita ini ke bilik hotelnya di KL, untuk anu...anunya. Wanita itu pun setuju. Tetapi sekali lagi dia terkejut bila masuk bilik hotel.
Wanita: Besarnya bilik! Besarnya katil!
Pemimpin: Orang Pahanggg.
Wanita: Oooooo.
Masa terus berlalu dan selepas bercucuk tanam, si pemimpin ini duduk di tepi tingkap bilik hotelnya. Diambil sebatang rokok dan terus dihisap, sambil merenung lalu lalang kota raya. kemudian, pemimpin ini menoleh kepada wanita itu dan bertanya.
Pemimpin: Awak orang Pahang ke?

Hehe, Sin, begitulah ceritanya pasal orang Pahang ni. Besar2 belaka!!!!!

Pemuda Pelapis berkata...

Husin bohong.

Gajah dengan tikus tak boleh berkawan. Hakikat yang benar, gajah amat takut pada tikus. Tikus boleh membunuh gajah dengan cara masuk ke dalam telinganya dan kedua-dua gajah dan tikus sama-sama mati.

Kalau tak percaya pergi kaji atau tanya pakar haiwan.

Penternak burung unta berkata...

HAHAHAHA... Camno sin kawe cadang kita kuburkan tikus dengan gajah tu dan kita bela burung unta pulak... Burung unta ni besar, kuat, garang jugak walaupun tak boleh terbang dan lagi satu telor pun besar jugak... hehehe

satria wira iswara exora berkata...

Sin,

bukan punai je kecik, malah teloq pun takde.

Tu yang KJ jadi besor kepala akal kecik.

Zawir Al-Hamidi berkata...

Pelik juga ye. Seharusnya gajah menghulurkan belalainya. Tetapi lain pula yang dihulurnya.

mak cik bibah berkata...

biar kecik tak apa,asalkan kuat dan teguh.
Besar pun buat apa,kalau lembik macam keropokk lekor basi.

Nya Ribut berkata...

Oii mak cik,
Dah tengok ke barang yg macam keropok lekor basi?
EEEE geli mak dengar nyaaaaa.

Tanpa Nama berkata...

Ucin,

Kau hikayatkan pasal org kechik, puney kechik kena tangkap kat Temeloh tu...

Aku masih blur sapa dia tu.

::PakMalau::

siti aurora berkata...

macamana sekalipun, ana nak berterima kasih bagi pihak sedara2 ana yang dapat hadiah CAMRY dari beberapa ekor gajah. gajah2 tu kata punggung mereka besar sangat, tak muat la. lagipun mereka lebih suka naik basikal, baru la dekat dengan hati binatang2.

Peminat-satira berkata...

Keliru....keliru.... tinggi betul metafora En. Husin kita ni. Kepada siapakah gerangan gajah dan tikus ini ditujukan ye? Ada berkaitan dengan peristiwa ape ye?