Ahad, Februari 01, 2009

Mat Taib "kepanasan" bela Orang Asli

Lawatan Mat Taib ke perkampungan Orang Asli mendapat liputan dalam TV. Membela orang Asli memang merupakan sebahagian dari tugas Kementeriaan Luar Bandar.

Dengan Dr Rais Yatim minta berhenti berkempen, dapatlah dia banyak menjalankan kerja sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar. TV macam suka beri liputan untuk dia bekerja. Apa sebab agaknya?

Mat Taib memang sudah selalu masuk melawati kampung Orang Asli sejak dari semasa beliau menjawat jawatan Menteri Besar.

Semasa diwawancara TV, Mat Taib bercakap mengenai potensi pelancongan ke perkampungan Orang Asli sebagai produk pelancongan.

Kehidupan semulajadi dalam hutan di perkampungan Orang Asli adalah sesuatu yang indah. Dari melawat bangunan demi bangunan di tempat-tempat pelancungan, ia sudah agak membosankan bagi kebanyakkan pelancung asing.


Katanya, pelancung orang putih suka pengalaman baru seperti ini. Dengan diatur mereka duduk bersama dengan Orang Asli dan merasa penghidupan mereka, ini boleh menjadi satu tarikkan pelancung. Secara tidak langsung memberi sumber pendapatan dari kegiatan perlancungan untuk Orang Asli.

"Orang Asli sungguh baik melayan pelawat-pelawat dan warmness layanan mereka mencerminkan keikhlasan hati mereka. Pelancung-pelancung pasti dapat menikmati "kepanasan" yang sering saya terima semasa membuat lawatan-lawatan ke perkampungan Orang Asli." kata Mat Taib.

Hehehe ... panas pun panas lah, Mat Taib. Asal ada usaha yang dilakukan seberapa terdaya untuk kaum Bumiputera negara kita yang terpinggir.

Menurut pakar antropologis, sebahagian Orang Asli asalnya Orang Melayu. Mereka sebahagian dari Nusantara Melayu. Apa sekali usaha, biar ikhlas dan tidak ada udang disebalik mi. Perlu dibela untuk memperbetulkan kesilapan yang silam macam orang Bumiputera yang lain.

Jangan sampai mereka digunakan oleh kaum-kaum yang cakap macam bagus nak bela mereka tetapi ada agenda rahsia dan dibantu pihak-pihak asing.

Wow! Sedapnya nasi bukit yang dimasak dalam buluh.

18 ulasan:

anok ganu sabai2 berkata...

pagi bang using,

bab ayat yang last tu amat menusuk dikalbu,"sesetengah kaum tu cakap cam bagus",rupanya tak lebih dari pupet bibir gerak orang lain yang atur kata2.
tapi agak2 eh sapo ek?
1) abang khairi ngan singa2nya kah?
2)acik nuar ngan uncle sam kah?
3)abang najib ngan ngan bik mamakah?
4)atuk lah dengan menantu hantukah?
5)onyang musa ngan lcct labukah?
6)ataupun abang using dengan unta2nya

tolonglah selesaikan permasa elahan ini.wahai abang using yang bijak bik sana(micai bik mama aa)

berasiam berkata...

Agaknya Mat Taib perli Khir Toyo yang dah tak berapa asli. Kalau yang asli memanglah panasnya lain macam, kalau tiruan tu, panasnya pun suam-suam kuku aja. Mat Taib memang pakar dalam membezakan yang asli dengan yang tiruan. Dah banyak pengalamanlah, katakan.

A Voice berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
A Voice berkata...

Dulu pretasi di translate omputih jadi prestation.

Skrg warmth, disebut dalam melayu jadi kepanasan.

Omputih tak tahu, Melayu pun tak tahu. Berat ...kalau jadi Deputy President

BrightEyes berkata...

Mad Taib berkata:
"Orang Asli sungguh baik melayan pelawat-pelawat dan warmness layanan mereka mencerminkan keikhlasan hati mereka.

Yay... pandaaai! Tyson skarang suda mahir cakap England! Now he can pil phom in Inglis when go Ostralia... ambik cuti selepas songlap tanah Org Asli!
....

"Excuse me er... Mister Taib, does this A$1,500,000 in your carry-on belong to you?"

"Pardon me Mister Customs Officer, there is more in my check-in baggage, as dictated on this form. Shall I procure them for your kind perusal and inspection?"

hahahahahaa!

Husin Lempang berkata...

Jangan sampai Mat Tyson jadi macam cacing kepanasan cari undi dah la Sin.

Emm...cacing kepanasan terjemah jadi warmth worm ke?

Haji Bakhil berkata...

Ada seorang pemberita akhbar antarabangsa arab bertanya kepada Mat Taib, "When you were Chief Minister, how did you helped the propagation of Islamic?"

Mat Taib menjawab, "My policy then was to build a mosque in all areas. So I have help built a lot of moses."

Tanpa Nama berkata...

Husin..posting ente kali menarik..pandai u cari berita. Mat Taib ke kampong orang asli ada banyaaaak tujuan. Cari Tok Batin nak minta tolong. Kan bulan Mac ni ada pemilihan. Kalau kempen kat orang asli tak banayk belanja, bawa tembakau dan rokok je..eh.eh..UMNO ada tak kat perkampongan orang asli hah? Tak dengar pulak. Lagi satu, Tok Mat dok teropong jugalah tanah tanah orang asli yang berpotensi utk nak disapu. Dulu Sultan dah nak lari ke Pulau Ketam ingat lagi tak?

Tanpa Nama berkata...

Orang macam dia nak jadi naib presiden UMNO?...aduh...macam mana lah jadinye orang UMNO ye semua Pak Pandir belaka...susyah lah nak pangkah UMNO ...saya takut oragn kata saya nyanyuk sama

Anak Felda Sg Behrang

Jamal Pak Tongkol berkata...

Mat Taib pergi London dan diminta mengisi borang imigresyen.

Sebab dia tak yakin nak isi, dia minta bantuan seorang pegawai immigresyen untuk isi.

Pegawai tanya name? Dia jawab.

Di tanya Country of origin? Malaysia.

Ditanya age? Dia jawab 60an.

Ditanya sex? Dia jawab yes I like it very much.

Ditanya any money to declare? No speak English.

kluangman berkata...

Sin, apa yang kau tulis i donno sepatah haram..

Husin Lempang berkata...

Jamal Pak Tongkol,

more like

what is your sex? Once in a while, you want to try?....err..I forgot my vitamin (viagra)

wakakaka........

Tanpa Nama berkata...

lucunya jamal pak tongkol ni..kepala dia ingat sex je ya!! tapi mat taib ni bagus juga masa jadi MB. Ramai Melayu jadi jutawan. Tapi bila Toyol, jutawan2 merudum. dia nampak org2 jawa je ngan tokey2 cina. apa2 pun takut bila dia mati nanti, malaikat tanya siapa imam mu..dia jawab imam hadari..wakkaka..

kluangman ni tak faham pulak. Mcam orang asli kau ni.

Burung Jambul berkata...

Mike Tyson pergi kampung orang asli pasal dia nak jumpa tok batin nak mintak Tongkat Ali ...
"Warmness" tu untuk kepanasan tongkat dia .
Jadi kalau pelancong datang , orang asli akan berkata " Kitak adak tongkat taib boleh bagi "warmnest" ..

Tanpa Nama berkata...

Woi Hishamuddin Aun,

Tak malu ke kau sekarang ni jilat j**ur Rosmah?

Dulu kau yang kata Najib di queen control oleh Rosmah. Dulu kau yang cakap Rosmah yang akan jadi PM dan dia yang akan decide siapa akan jadi GEIC NST, bukan Najib.

The whole world knows that you have been running down Rosmah and Najib.

Malu lah sikit, my friend.

Your time is over lah...

Husin Lempang berkata...

Mamat Tanpa Nama (without name hehehe... ganti anonymous) kat Atas ni,

Napa Hishamuddin Aun pulak ni. Husin Lempoyang ni Hishamuddin Aun ke?

Ahh...bocor pulak identiti siapa husin sebenarnya...camel trader.

Merak kayangan berkata...

Sin,
ADUN PKR, Jamaludin dan Kpt Osman letak jawatan.
Apasal?
Ada Tau rahsia?

Bukan Husin Bukan Lampoyang berkata...

Sin,
Perak tukar kerajaan kot dan di N9 pun tukar juga la yer.... Orang Politik ni ashik dok tukar kerajaan jer.. Kome tak ada kerja lain ker nak dibuat seperti ternak....., tanam....., dll..

Sin,
Rakyat terlopong dok tengok mainan diorang... Rakyat kita ni bodoh sangat lagi ker, Sin...

Sin,
Daripada nengok kesah YB lompat melompat ni, lebih baik kasi cerita baik punya satu Sin hal lompat-melompat di negeri Bagdad tu... hahaha