Selasa, April 28, 2009

Siapa disembelih dalam usahasama tahun lepas?

Ada satu loyar cerita pada ana. Cerita dia cerita orang putih.

Satu hari, ini kerbau pendik tak bertanduk dan ayam mahu berniaga bersama dalam perniagaan sarapan, khususnya makanan egg and bacon. "Kerbau" membekalkan bacon dan ayam membekalkan telor.

Masa membuat perjanjian, si "kerbau" baru sedar sesuatu mengenai perjanjian ini. Untuk membekalkan bacon, "kerbau" perlu disembelih untuk mendapatkan daging dari bahagian tertentu. Ayam hanya mengeluarkan telor saja.

Si "kerbau' persoalkan ketidakadilan usahasama ini kepada loyarnya. Dia merasakan dia rugi kerana bakal terkorban.

Loyar tu menjawab ini perkara biasa. Dalam mana-mana joint-venture, mesti ada pihak yang kena sembelih.

Dengan tersebar wabak penyakit terbaru ini, teringat kita pada projek-projek Balkoni tahun lepas oleh Brader Anwar Bin Ibrahim.

Sekarang siapa yang kena sembelih dalam projek usaha bersama? Rakyat atau pengguna yang dikerbau atau ayam-ayam yang duduk bertelor?

Kesian pada Menteri Pertanian baru, Dato Noh Omar yang kena menyelesaikan masaalah ini. Sabar saja Tok, asal dilakukan dengan fofesyenal. Buat apa saja yang perlu, tak payah tunggu rosolusi.

Wow! Balkoni Antara Bangsa Iktisad dilancar oleh Brader Anwar Bin Ibrahim

23 ulasan:

I.B.A.B berkata...

Cino belo babi kayo, alam sekitar rosak dan orang islam hidup dalam kegelian.

Orang Melayu lah kena sembelih. Terima kasih pas kerana penternak2 menyokong binatang haram ini. Mereka adalah orang Melayu yang bantu sembelioh orang Melayu.

Masa nak dekat muktamar PAS, penyakit babi ni datang. Petanda dari tuhan gut akan mala petaka jika PAS pilih Erdogan penyokong YB BABI jadi pemimpin PAS.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
add berkata...

Tanpa nama 1:21 kau MIC muslim ke? ke Hindraf muslim? ke MIndraf muslim?

fullback berkata...

yo lah... dule sars, j.e, sekarang selsema babi.. pulak nampak sgt babi ni seekor binatang ternakan yang paling berbahaya.. jangan saja ckp bawa penyakit pada orang yang tak berdosa malah orang yang bela dengan yang sokong pun kena penyakit sawan babi.. babi oh babi apasal tuan ko macam ni... fikir3 kan lah...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
azlan berkata...

Habis tu Sin?

Kerbau dah sedar nak bekal bacon kena sembeli, sanggupkah dia kena potong telur, nak imbangi bekalan telur ayam?

pak mat tempe berkata...

Pak Husin Hang punya cerita banyak baik dan menarik lah. Betul2 simbolik lah Apasal otak aku takde cerita macam tu ha. sape yang kena tu insaf2 lah. Hang punya otak memang 1st class. Amacam tuan penasihat ada harapan 25%

Dr. RBAONG berkata...

Sin,

"Kerbau Pendek" ni pandai politik Sin. Kerana sedar dia nak kena sembelih, dia tukar menu halal. Bacon dia tukar jadi "Beef Bacon".

So dia tak kena sembelih, tetapi "Kerbau Halal" yang kena sembelih.

"Kerbau Pendek" selamat dan dapat banyak untung.

"Kerbau Halal" masih lagi tak sedar dan ingat "Kerbau Pendek" betul-betuk ikhlas tolong dia.

"Kerbau Pendek" senyum tengok "kerbau Halal" baring atas jalan rela untuk disembelih jadi "beef bacon".

Aku Pekerja berkata...

Tuan husin...apa pandangan tuan husin dengan artikel ni...
http://sakmongkol.blogspot.com-2009-04-under-caption-contest.html

Burung Jambul berkata...

Dalam isu ni ada 3 orang yang kena.

1. B.A.B.1 ( PKR )
2. A.Y.A.M ( PAS )
3. L.O.Y.A.R ( DAP )

Bila "joint venture" loyar jugak yang untung pasal dia orang memang makan babi dengan ayam .

123 mari kita tengok sapa yang kena....

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
anak bajau semporna berkata...

setuju dangan fullback natang ni paling berbahaya..aku pun naik heran pasai pa orang pah nak petahan untuk member cina dia tu.sedangkan kawan aku ci Ah Chong yang makan benda ni pun mengamok sampai jadi gagap tahap khalid brahim bila pak dia panggil teman tu babi.

st4tixorama berkata...

walau apa-apa pun, binatang babi nie lagi mulia dari manusia, dan manusia lagi hina dari binatang babi ni......nak tau kenapa?

sebab manusia macam B.A.B.I. liwat sesama jenis, menjahanamkan bangsa sendiri, menggadai agama sendiri...dan manusia macam aku baca kat harian metro semalam, bapak rogol anak kandung sendiri sampai mengandung...ternyata lebih hina dari binatang babi nie...

sehodoh-hodoh muka binatang babi hidung tonyok tuh, dia tak liwat sesama jenis jantina dia, dia tak rogol anak dia sendiri...dan aku rasa dia tak menjahanamkan babi-babi yang lain...

so? manusia...manusia...husin setuju? hahahahahhaa

kluangman berkata...

PKR dan PAS bela babi yang jenis sekolah, ada disiplin, pagi pagi gosok gigi...

lil berkata...

Salam...
Yang kena sembelih tentulah KERBAU..Itulah nasib KERBAU... sbb suka sangat kena sembelih sbb sedap abah dagingnya...Dan paling malang lagi ramai tauke babi tak dapat sembelih babi-babi mereka untuk jual sebab ada penyakit selesma BABI.
Tapi ada satu soalan drp kawan saya minta tuan tolg jawab...
Babi ni kalau berjalan mesti satu rombongan. & dalam rombongan itu biasanya didahului bapa, ibu, dan anak babi. Soalannya kenapa selalu kita nampak anak babi ni kalau jalan mesti tunduk ke bawah ?

lil berkata...

Salam...
Yang kena sembelih tentulah KERBAU..Itulah nasib KERBAU... sbb suka sangat kena sembelih sbb sedap bah dagingnya...Dan paling malang lagi ramai tauke babi tak dapat sembelih babi-babi mereka untuk jual sebab ada penyakit selesma BABI.
Tapi ada satu soalan drp kawan saya minta tuan tolg jawab...
Babi ni kalau berjalan mesti satu rombongan. & dalam rombongan itu biasanya didahului bapa, ibu, dan anak babi. Soalannya kenapa selalu kita nampak anak babi ni kalau jalan mesti tunduk ke bawah ?

Tanpa Nama berkata...

hei lempoyang kau makan aje le hidangan babi tu,kau kan pecacai umno,

Jamal Pak Tongkol berkata...

Tanpa Nama 9:42 yang tak tahu hormat tatacara

Oleh kerana kau orang yang nak sangat bela, kau patut makan.

Paling baik janganlah. Benda itu haram.

Tanpa Nama berkata...

aisey, babi lah perilaku tak senonoh, dari segi makan dan jugak dari segi dia bersenyawa...

babi tak boleh dimakan kerana dia adalah sejenis binatang yg kotor, makan benda2 kotor dan seterusnya seperti diatas.

Ia dilarang dalam islam kerana, babi boleh menularkan penyakit yg tidak boleh diubati.

Begitu juga dengan anjing, membawa penyakit yg tidak boleh diubati.

Jadi, bila allah bilang HARAM, adalah sebabnya. Allah jadikan ada benda yg boleh dimakan dan anda yg tidak boleh. Supaya manusia hidup dalam keadaan baik, sihat dan selesa.

Tanpa Nama berkata...

.. dan amatlah menyedihkan bila sesama islam, tidak menjaga kaumnya dan ugamanya, malah bila marah disuruh pula makan...atas sebab2 kemarahan yg meluap2 terhadap UMNO.

Sedangkan hari ini dia bernafas dan dapat membalas komen pun kerana kemakmuran yg dikecapi dibawah pentadbiran UMNO. Kalau huru-hara, aku tak pasti kau dapat lagikah bersuara. Especially macam selangor yg berdegil nak bina ladang babi terbesar di tanah tempat tinggal org2 melayu.

Kalau pemerintah yg berdegil macam ni, kau rasa kau bolehkah bersuara macam gini nanti?

Tanpa Nama berkata...

BUAT APA YG DI TUNJUKKAN GAMBAR HIDANGAN TU,CAKAP AJE LE APA NAK DI TUNJUK2,MENGADA2 le tu kan,babi tu tuhan yg jadikan,manusia pun tuhan jadikan,tapi org islam di larang maKAN BENDA TU,CAKAP AJE LAH,APE NAK TUNJUK2,NAK EWKSEN NAK TUNJUK LAH KUNUN,SUDAH LAH ....PORAAAAH,WAKAREMASTAK WAKAREMASEN PUNYA LEMPOYANG