Jumaat, April 17, 2009

Tiap-tiap pagi election


Ana teringat cerita berkenaan pertemuan antara bekas President Amerika, George Bush, bapak bekas Presiden W Bush, dengan bekas Pengerusi Parti Komunis Cina, Deng Xiao Peng.

Dalam pertemuan itu, Bush ditanya mengenai Election Cycle di Amerika. Dengan bangga dia jawab, di Amerika kami ada election setiap empat tahun untuk memilih pemimpin baru negara. AMerican selalu perasan negera dia saja demokratik dalam dunia.

Deng Xiao Peng pun memberi respon. Katanya, kami di Cina lagi kerap. Kami ada election setiap hari masa bangun pagi.

Kita pula tak seterer Deng Xiao Peng tapi dalam setahun, nampaknya nak masuk 6 by-election. Kira terer rakyat Malaysia dari Amerika yang hanya empat tahun sekali.

Ada lagi
sandiwara dan perbalahan politik. Orang ramai dah letih.

34 ulasan:

Eli Wong berkata...

Wa pagi2 suka ais krim hehehe ...

Melayu punya lagi best.

Pasal dia ada tangga.

pakbelalang berkata...

Saya ingat Barisan Nasional jangan berkempen di Penanti. Biarlah Anwar berkempen.

Bagi depa menang. Ini semua strategy Anwar supaya dia dapat perhatian berterusan dari rakyat.

Tujuannya adalah untuk mengalih perhatian rakyat supaya berpihak PKR.

BN boleh bertanding tapi tidak payahlah berkempen di jalanan seperti Anwar.

Cukuplah. Habiskan masa dan wang sahaja.

nagagua berkata...

betul!betul!betul!tak payah kempen sebab kalau asyik berkempen jer bila kita nak buat kerja.lainlah geng pembangkang diaorang memang semulajadi tak de kerja.eh lupa pulak baring tengah jalan pun kerja jugak .kerja BODOH...KAH KAH KAH

Keylee Daud berkata...

hahaha..buat soalan gerak gempur kasi letak dalam dewan kasi calon jawab..kekeke jimat jimat 2 helai kertas saja guna keke

kluangman berkata...

kalau kempen tu 10 hari, lima hari pertama bawa buku buat bancian, pi tanya setiap orang - apa depa nak sebenarnya - buat catitan.

3 hari terakhir, meeting dan buat rumusan atas apa yang depa nak seperti dalam bancian tersebut.

2 hari terakhir, rehat dan relax.

Poster dan bendera tak perlu pasang, buat donno, buat macam hari biasa.

Hari terakhir sebelum mengundi esoknya, umumkan kerajaan akan laksanakan apa yang depa nak kalau BN memang, kalau tak, kirim salam.

Eli wong poning berkata...

bodo PKR. Pilih calon letak jawatan..pilih lagi PKR..tak serik2 bodoh..letak jawatan..pilih lagi..PKR..

Nuar janji lagi..gadai lagi..suma kena tipu..

Eli, nasib baik jari PKR mcm HK star..bogel & diampun Nik ajis & Nuar..Kalau org BN dah lama dicaci. PKR sibuk bela perempuan jijik ini.. tak habis2 private life & private part.

Orang dah maju lancar Exora..Kalid/kumar berpolitik kosong..Tak kaya2 juga Melayu bawah PKR..

Melayu (PKR) & PKR memang takde otak...'Hidup Nuar' kaki bakar & kencing-

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
akula berkata...

Cantik gak usul tu, tak yah kempen. Buat jer banner & tulis:
"Suka hati hampa la nak pangkah mana"
gantung kat sekitar pusat mengundi.
-akula-

aku2 berkata...

Aku setuju.

Sekarang bukan masa politiking untuk jadi glamour.
Sekarang masa untuk buat kerja.
Bagi rakyat Penanti pilih.
Nak glamour atau nak orang buat kerja. Senang dan simple.

Lepas tu tunggu keputusan.

Rozana berkata...

BN patut boikot by-erection ini, perabih beras je. Bagi revised psycho kat nuar brahim.

banknegara berkata...

kalau BN tak mau berkempen lebih baik bagi PKR menang tanpa bertanding. boikot pasai pa plak dah?

Dr. RBAONG berkata...

Nak tahu kenapa PR (baca PKR) suka by-election?

Husin dah bagi hint dalam posting yang terdahulu?

PKR punya kapla (Brother ABI) punya rrrrrrrrrrrrrrr memang power.

So election akan jadi errrrrrection.

By-election -----> Bai erection

Tahu-tahulah kalau Bai dah ada erection, belakang mahu jaga.

Tapi B.A.B.I suka, mainan dia.

Bai Karpal marah sebab B.A.B.I dah lebih pandai dari Bai dalam soal belakang .

Tanpa Nama berkata...

pilihanraya kecil dah jadi satu industri. petugas dapat ot dll. duit pun masuk. pilih betul betul. pilih untuk anak cucu

http://pepatih9.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Biar depa jadi beruk makye sorang2, tok sah tanding langsung. Saja diversion tactic DSAI & nak remukkan Nagib puya muka lah.
Biar pi depa syok sendiri lah.....

ante chow lah

stonehead

bakarmo berkata...

Kalau najib kata pilihan raya kecil ini akan membazirkan wang rakyat maka saya ingin mencadangkan agar UBN jangan meletakkan calon, biar PKR menang tanpa bertanding, biar pak shikh tu syok sendiri, lagipun kalau diletakkan calon pon belum tentu UBN boleh menang, betul tak ?

Tanpa Nama berkata...

Najib cakap, election ni mengabiskan duit, so:-
a) BN jangan bertanding
b) Kalau nak bertanding, jangan buat projek mi megi, nanti abis duit rakyat
c) Kalau BN nak bertanding, proksikan kepada 17 orang calun bebas.

Tapi sayang, penduduk kawasan tu mengharapkan cebisan stimulus package dari pak najib.

pillkills

Tanpa Nama berkata...

LAWAN PI LAA.....tapi tak payah dok kalut kempen. Penyokong negeri lain tok sah dok mai...biar orang tempatan saja buat keja sikit sikit tu.

Tang tu lubuk PKR... Toksah dok cari pasai...BN TETAP KALAH punya. Jadi, hangpa dok diam diam sudah laa.
Depa kalau letak SUJK pun boleh menang punya...dia ni pun bukan boleh pakai....pemuja dan penyembah Anuar brahim jugak..

Kj-liability

Tanpa Nama berkata...

Sin,

Wa, BN sudah tak mau erection lagi kah? Apa fasal? Sudah Male Menopause Kah?

Din Pungkok
Tanah Liat
Permatang Pauh

pakbelalang berkata...

Ya, BN tak payah letak calon untuk bertanding di Penanti. Nak buat apa bagi si Anwar tu sibuk "melalak" berkempen siang malam. Balik-balik cerita "pi mai pi mai tang tu juga. Orang muda sukalah dengar kelekar Anwar berpidato.

Kalaupun BN nak letak calon juga tapi jangan turun berkempen dan kita lihat macam mana trend pengundi Penanti.

Biarlah PKR menang bertanding. Bagi depa berarak satu Penanti.

Biar Anwar SYOK sendiri bersama penyokongnya.

nuar bekas banduan berkata...

Kalau PKR hantar eli wong untuk berkempen tentu ramai yang hadir sebab:
Bukan nak dengar ceramah dia tapi nak charge bateri sebab boleh bayangkan yang semulajadi
Kalau dia pakai baju takde lengan lagi suka sebab dok tunggu dia angkat tangan nak tengok bulu ketiak dia lebat lagi tak.
RRRRRRRamai yang rrrrrrrrrrrrakus datang rrrrrrrrrapat-rrrapat untuk errrrrrrraction macam filem musang berjanggut

bakarmo berkata...

Ada satu saja calon yang boleh memberikan kemenangan kepada UBN 'PARPUKARI'. Calon ini boleh buat PKR haru dan kelam kabut.Apa macam pakbelalang,kluangman dan rozana ?

Pak Tiri Husin berkata...

Kenapa Sin ?

Gerombolan BN takut kalah ?

Buang anu ko Sin....

pakbelalang berkata...

BN kalau nak bertanding juga diPenanti jangan turun padang berkempen. Habiskan masa dan wang sahaja.

Cukuplah tu kerana banyak isu-isu semasa telah pun diterangkan dalam 3 pilihan raya kecil yang lepas.

Terpulanglah kepada pengundi di Penanti untuk menilai apa yang BN telah terangkan dulu. Kalau mereka masih hendak berpaut kepada PKR, biarkan lah.

BN mesti simpan tenaga dan strategi untuk PRU13. Ini yang penting!!

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Omong berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nama-Nama berkata...

Perkara serius seperti demokrasi, kerajaan, kepimpinan, kebebasan akhbar dan bersuara, pilihanraya, dan hak asasi manusia dibuat barang mainan PKR.

Ini yang dia orang belajar dari Amerika dan Zionis. Lama2 tergadai kita pada Bani Israel.

kluangman berkata...

Bertanding atau tidak bergantung kepada semangat orang UMNO itu sendiri dan paling penting, strategi yang mahu digunakan harus berbeza samasekali.

UMNO perlu buat beberapa keputusan kejutan seperti meletakkan Islam sebagai perjuangan utama dan membuka keahlian parti kepada semua orang Islam tanpa mengira bangsa.

Ada berani ka..

Alias Mohd Yusof berkata...

serbasalah dibuatnya, bila dakwa ADUN PR ambil rasuah, dia orang akan letak jawatan.

Bila dia letak jawatan kena buat PRK pula.

Kalau tak dakwa ADUN PR melakukan rasuah, tak dapat pula nak buruk-burukan ADUN PR. Kalau tak buruk-burukan nanti mereka nampak bagus pulak.

Serba salah... pening... pening.

Ini semua salah TV3 yang suka jolok sarang tebuan, konon nak ampu.

Nama Tanpa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
master berkata...

A 'walkover' is a good outcome for unnecessary by-election.

Anwar and Najib are both good in playing politics.

I think a good move Najib can do is pull-over from Penanti by-election but 'taja calon bebas'.

Then, BN can accused PKR of wasting public fund. I'm shock when I read the Anwar 'Give us walkover' statement. It's a brilliant.

But I'm more surprise when Najib said 'BN may not contest in Penanti'.

Seems Najib is clever than Anwar.

apa2 je berkata...

xkan dah tkut.... dulu pntang ada plihanraya... nak kerusi,,, kata rakyat dah kmbali pada bn... so apa nk tkut...

pakbelalang berkata...

Anwar tentu kecewa jika BN tidak turunkan calun di Penanti.

Sebabnya dia terpaksalah "jual ubat" di belakang Masjid India hanya dapat berjumpa dengan 10-20 orang pelanggan setianya sahaja.

Anwar ni memang dah jadi darah daging dia suka buat pertunjukan macam sarkas jalanan dan mengharapkan beribu orang datang melihat kehandalan dia jadi "badut" jual ubat "expired" seperti pil viagra atau pil tongkat Ali. Pemuda-pemuda memang "tercopong" mulut apabila mendengar is badut ini beraksi di pentas.

PKR ini sebenarnya boleh diumpamakan macam parti "direct selling fly by night" jual ubat yang tarikh sah gunanya dah "expired". Tapi oleh kerana gelojohnya setengah pelanggan PKR maka mereka pun telah terpedaya dengan sales talk si Anwar dan terus membeli produknya tanpa siasat tentang quality atau kandongan produk tersebut.

Akhirnya apabila si pelanggan Anwar ni balik rumah dia pun cubalah makan produk yang dibelinya. Sebenarnya produk yang dimakan mereka hanya mujarab dan berkesan sampai hari "mengundi" sahaja. Lepas tu kesihatan mereka yang membeli produk si Anwar ni akan mengalami ganguan berbagai side effect seperti hilang pendengaran(jadi pekak), hilang penglihatan (jadi buta) dan hilang suara (jadi bisu). Pekak, buta dan bisu !!!

Inilah satu contoh yang amat releven ditujukan kepada Anwar dan PKR.

Sum mum buk mun um yun fahuum laa yar jiuun !! innalillah hi wain na ilaihiraajiuun !!

master berkata...

40,000 strong crowd at Pekan.

Najib popularity is increasing among the Malays. If he can convince 40% of the voters (whom voted opposition in 2008), then BN will do better in the 13th GE.

'One Malaysian' concept is also brilliant. Like 'serampang dua mata'. Estimated 20% of the non-Malays will give back their support towards BN.

Najib also can gives 'gula-gula' to the rakyat. The toll concession agreement. Reduce the toll price.

Penanti by-election, Anwar's image is tarnished. PKR also looking bad.