Selasa, Mei 26, 2009

Hak penjagaan macam mesin vending

Alkisahnya, sepasang suami isteri baru bercerai dan tidak mencapai kata sepakat untuk tentukan hak penjagaan anak tunggal mereka. Maka mereka pun pegi ke pejabat agama untuk berjumpa Tuan Kadi untuk meminta nasihat.

Tuan Kadi bertanye pada sebelah perempuan, "Kenapa awak rasa awak yang paling layak bela anak tu?"

Perempuan itu menjawab, "Saya yang mengandungkan anak tu, Tuan. Saya yang melahirkan anak tu. Dia keluar dari perut saya."

Si jantan (suami) terkedu sebenatar kerana dia tahu Tuan Kadhi akan bertanya kepadanya selepas ini. Dia sedang memikir apa benda nak goreng Tuan Kadi ni ...

Sedang dia mengelamun sekejap, Tuan Kadi pun bertanye, "Hah ... kamu! Bagi alasan kamu kenapa anak itu kamu yang patut bela?"

"Tuan .. Kalaulah saya ada syiling seringgit. Saya 'masukkan' dalam vending machine. Lepas itu, saya tekan satu butang pilihan. Keluarlah setin air minuman. Saya nak tanye Tuan. Air tin yang keluar dari mesin tu hak saya atau hak mesin?"

Tuan Kadi menjawab, "Hak kamu le."

Jantan itu pun terangkan, "Sama le kes ni ..."

Rasanya Tuan Kadi tak ambilkira macam gitu. Hak penjagaan sepatutnya pergi kepada mereka yang akan bertanggungjawab ke atas harian dan masa depan anak itu. Kelebihan bukan kepada yang ada 'money', tapi yang sentiasa menyayangi anak-anak itu.

Sepatutnya masaalah keluarga macam ini diselesaikan cara muafakat dan bukan dengan pergi ke mahkamah.

Itu yang berlaku dalam kes berlainan ugama. Sama-sama tidak dapat muafakat. Perkara ini kompleks.

Hairannya kenapa penentunya ijmak ulamak yang ahlinya termasuk Syeikh Bernard Dompok dan Al Fathil Koh Tsu Koon. Asasnya pasti bukan hukum syarak. Kenapa yang Islam tak mahu pertahankan hukum syarak? Mana PAS sebagai suara pendesak dalam hal ini? Mana pemimpin yang pernah laungkan "rising tide of Islam"?

Kalau ikut undang-undang sivil, asas adalah amalan kebudayaan dan budaya timur menyebelahi bapa. Itu pun pemimpin Islam semua tak boleh hujah.

Wow! Jual pemimpin tak ada otak dan telor lagi untung dari jual orang dan unta

22 ulasan:

chekamala berkata...

tak baca harakah, mmglah tak tahu ape yg PAS duk bising...

kuikuikui, usin2....

takkan nak tunggu org bisik kt telinga ko tu...

innalillah.............

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Hj Bakhil berkata...

Chekamala

Nizar kata PAS tak perjuang negara Islam.

Sekarang mereka menyokong agenda protocol of zion yang menggunakan klise rakyat seperti semasa revolusi perancis.

Tok Uban berkata...

Sin,

Kenapa nak bising Pas ada ambik tindakan atau tidak....Umno tak perjuangkan islam ke?....biar betul-betul sin...sebelum nak tulis tu...fikir dulu...nanti "celepak kena muka tuan director"...ok

chekamala berkata...

Hj Bakhil,

camne org PAS nak sebut pejuang negara Islam secara direct, sbb org UMNO ni takut hilang tgn mereka, byk pulak kedai sup tangan bukak nnti kt M'sia....

haru.....

Parpu Kari berkata...

PAS SEKARANG NI DEMI KUASA, AGAMA PUN DIA SANGGUP LACURKAN! TAHNIAH PAS! Anda memang layak diuntakan je! Tq sin. Cite yang bagus

Parpu Kari berkata...

Chekamala @ celaka. Kau jangan nak defend la PAS tu! Korang ni dari zaman dulu salahkan UMNO. Sekarang ni korang lagi hina sebab berimamkan DAP! Kau masih berani nak tuduh UMNO? Akai ada ka?

chekamala berkata...

bengapnya parpukari, same bengap dgn umnorian lain, yg buat undang2 ni org UMNO, najib...

bongok betullah, korang berak, tuduh org lain lak...

bebal....

chekamala berkata...

najib buat, PAS yg kene tanggung,

skolah mane dulu nih? abis tak tadika ko parpu?

chekamala berkata...

baik tgk nombor kt akhbar umno, untung2 naik lagi nombor kete aku...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Jamal Pak Tongkol berkata...

Pemimpin kalau tak ada kepandaian dan tak ada keberanian, tak ada harga, sin.

PAS bukan untuk Islam berkata...

Helah2 yang diberi oleh org2 PAS menunjukkan mereka hanya org politik yang memintingkan kuasa.

Jadi janganlah berkonon pejuangkan Islam. Nizar sendiri mengaku PAs tak perjuangkannegara Islam.

PAS mmg bukan dipimpin ulamak, ular dalam semak. Menjalar dan membelit memutar fatwa dan berubah2 kata.

Dulu panggil UMNO kafir kerana berkerjasama dengan MCA dan MIC.

Sekarang apa nak kata bila mereka ikut melaungkan Malaysian Malaysia ikut komunis DAP?

Apa helah nak kata bila ikut Makhal Sakti laungan pengganas LTTE? Hindraf anti Islam

Semuanya kafir harbi yang mereka bersahabat dengan.

Pemimpin2 PAS baik N.Ajis atau Hadi Boroi bukan ulamak. Mereka umarak. Kerana ulamak tak boleh masuk politik!

ha ha ha berkata...

Sin..

Kira ko pun boleh jadi Loyer gak...yang pass Loyer macam Nazri Aziz pun tak lawan Hussin..heheheheh...

Najib & Hissamudin loyer juga kot....ana tak tahu...

Yang aku tahu..Nik Ajis n Hj Hadi bukan loyer..he he he he he

" Anda boleh jadi Kafir jika menyatakan Politk suku Agama Suku"

Yang ambik Agama suku suku pun boleh di kira kufur gak...nak ilsam biarlah kesemuanya..heheheh

Ade aku kata UMNO kawan dengan MIC dan MCA ..kafir..

ha ha ha ha ha ha ha ha

Tanpa Nama berkata...

mana itu PAS punya olang aaaa..

ada satu tengah baling atas lalan aa..
ada satu talak makan dan talak minum dan talak otak aaa..
ada satu tengah duduk tepi mahkamah punya kelani tunggu kes..
ada satu tengah cali bini dan lali..
itu lain sudah masuk cina DAP ..

syed mahmood

chekamala berkata...

org PAS gila ubat kuat,

org UMNO gila tikam ekor...

aduhai, rosak melayu...

antidrM berkata...

Sin,

Aku ingat ko ni cerdik orgnya..rupanya bangang nak mampuiih!

Tu la ko dok asyik korek hidung je..mane nak tau dunia luar...

Sin..sin...kesian ibu ko ngandungkan ko dan penat je bapak ko keluarkan duit masuk mesin tu...

lain kali rajin-rajin la baca akhbar lain..jgn baca akhbar UMNO sambil terkakang....

Sin...Mandi junub tau tak?

Yang Peng San berkata...

dalam posting tuan usin kali ini dan mengenai isu ini cukup jelas pas hanya berparanan kepada bermain dan berpolitik sahaja hatta melibatkan soal agama yang konon2 wadah perjuangan mereka...

-alasan cukup mudah..kerajaan, bukan mereka yang berkuasa..soalan aku adakah pas nak tunggu sehingga mereka ada kuasa barulah mereka bersuara.

-alasan UMNO yang buat semua benda ini,so UMNO yang kena selesaikan.Sudah tentu UMNO yang patut selesaikan,tapi ada persoalan di sini iaitu apa paranan PAS bila orang islam di negara ini menghadapi kemelut dan ancaman.

ternyata PAS tiada paranan dan tidak berdaya memainkan paranan akibat keinginan melangit mengapai dan merebut kuasa daripada UMNO sedangkan pada masa yang sama tangan2 kerdil pas kukuh berpaut pada dada bidang DAP.

ternyata paranan pas hanyalah pada luahan bisu harakah dan blog yang lebih banyak memaki dan menghamun saudara seislam dalam UMNO.

keupayaan pas sebenarnya amat rapuh,bantut dan hanya kuat berangan.Kemelut dalam UMNO yang lepas memberi sedikit ruang untuk pas bernafas dan berlagak dan angkuh..tapi hakikat sebenar tiada apa yang dapat dibanggakan dan diharapkan dengan PAS ini malainkan hanyalah pada jubah dan janggut.

Soal agama terus dipolitikkan dangan hujah yang melepas dan lepas tangan.Pembahas dan pembaca sekalian jangan lagi ungkit dan mengharapkan paranan PAS dalam isu kebajikan umat islam di negara ini sebabnya mereka tak mampu dan tak tahu dan tiada upaya apa nak dibuat.Tiada apa dengan PAS.

Dulu PAS berkata...

Sin,
Standard le PAS, sumer UMNO prnh buat tu salah waima bg peruntukan berjuta2 buat masjid, sekolah, rumah anak yatim...

PAS yg tak nmpk apa jasa dia kat umat melayu Msia ni jugak dipuja2. Tu le standard mentaliti 3rd class penyokong2 PAS.

wakmempelam berkata...

Tuan Husin,

Yang penting kita percaya pada Menteri Besar Rakyat iaitu DS Nizar dan bukan Menteri Besar Mahkamah iaitu Zambry Mandela Gandhi.

Muahahaha!

Talikecapi berkata...

Takkan marah jugak sin.... Ini kerajaan pilihan Rakyat. Perdana menteri 1 Malaysia punya undang undang. Ko memang suka kat dia dan semua undang undang dia kan sin. Jangan la komplen banyak banyak. Makin ko komplen ko nih jadi macam penyokong DAP pulak...

Talikecapi berkata...

Syabas najib. Sekarang masjid negara boleh la ambik koh tsu koon sebagai imam besar....