Jumaat, Mei 22, 2009

Sembang Penanti di warung II


Macam-macam orang bercerita mengenai Penanti. Ada panggil Hotel Demokrasi. Pakar-pakar penganalisa politik masih terus membincangkan persoalan Penanti dengan mengambilkira perkembangan baru ...

Pak Su: Ambo tengok male tadi Astro. Dato Ron dengan Fuziah Salleh. Ron ghoyak PKR mempermain-mainkan demokrasi. Sesuai dema kata ini hotel demokrasi. Bule daftar masuk dan daftar keluar sesuka hati.

Jenal: Bule jugo panggil rumah sakit demokrasi. Dema ni sakit-sakit belaka. Cuma rumah sakit doktor tentuke mu masuk atau keluar.

Pak Su: Betul jugo rumah sakit. Doktor pakarnya Nuar Berahi. Dia soghe bule suruh hok ni masuk, hok ni berenti dan hok ni keluar.

Wok: Tak salah Nuar buak gitu dari segi undang2. Cuma tak beretika dan mempersendakan proses demokrasi.

Tapi yang ambo pelik ni. Nuar die pasa Eli Wong. Tu dia tak suruh berenti. Fairuz di suruh berenti. Alase Fuziah Eli tu mangsa. Fairuz kehendak sendiri tak tahe nok berenti sangak. Sebenarnya ke ... Eli Wong tu ado cerito antara Azmin Ali, Khalid dan Wan Azizah. Penanti ni Nuar nok letok kawe baik Dr Mansor.

Jenal: Mu baca Utuse hari ini? Ahmad Masle ghoyak BN ake boikot mana-mana pilihanraya kecil yang dirancang. Melainke kematie atau perintoh mahkamah. Serupo Bukit Gantang yang mati.

Wok: Mu ni tok soh mulo denge Pak Su lagi ...

Dring ... berbunyi talipon bimbit Wok dan diangkatnya.

Wok: Mualaikum sale. .... Gapo? ... Inna lillahi wainna hi rojiun ... Pukul berapa kebumi ni?

Angguk angguk ... Wok.

Wok: ADUN PAS Manek Urai, Kuala Krai meninggal subuh tadi. Haji Semail Yaacob. Lepah zohor kebumi.

Pak Su: Hai ... Malaikat maut ni banyak kasi masaalah pada Najib. Tak patut Izrael masuk campur hal politik ...

Jenal: Heh Pak Su! Mu ni ... Izrael jale ke perintoh tuhe.

[Kemaskini 8:15 pm: Harap tidak terlambat untuk pohon dihadiah Fatihah untuk Allahyarham YB Haji Ismail Bin Yaakob dan dipohon rohnya diletakkan bersama para suhadah. Terima kasih.]

13 ulasan:

azlan berkata...

Cepat betul berukar topik. Dari Penanti terus ke Manik Urai. Kemajuan teknologi maklumat pantas merubah segala.

Jenab Janda berkata...

Sin nate mu

Malaikat tak bule masuk campur hal politik?

Macam raja pulok.

Tokwe Peghase berkata...

Kau no katun la Sin.

Hahaha ... Apalah malaikat asyik kasi problem kat Najib?

Faithah lah untuk YB tu ... tak kire parti lah. Oghe Isle.

Loq Otoq berkata...

Cepak sunggoh mu ak dek Sin. Mu memang boleh bukok agensi.

Betullah kawe tu ghoyak, gapo malaikak nak masok campo urusan politik ni.

Pening sokmo Najib.

ha ha ha berkata...

Ha ha ha ha

Baguih-baguih...makin menjadi pulak Usin nih...Lege lepas tension hari Jumaat...Usin..mu buleh kecek kelate..ingatkan bahaso Negori jo...

Wassalammmmmmmmm

NJ berkata...

Sale abe Sin,

Abe Sin! Abe Sin! Abe Sin ni sokmo buat ambo geli peghok bilo sapa ayat ayat kat hujong!

Pak Su: Hai ... Malaikat maut ni banyak kasi masaalah pada Najib. Tak patut Izrael masuk campur hal politik ...

Jenal: Heh Pak Su! Mu ni ... Izrael jale ke perintoh tuhe.
Sokmo keno tegor kok ghe, "hmm.. tu dok baco blok husin lempoye la tuu!"

Salam Sejahtera,

"SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA"

NJ

amirhamzah64 berkata...

salam bro,

mu dok kula lumpur, macam2 bahasa mu guna. Dalam-dalam mu melawak tu bro, ada aje mu pekena org.

Al-Fatehah......
Semoga Allah letakkan rohnya bersama-sama org yang soleh.

Kubornya basah lagi bro. Org dah cerita pasal pilihanraya. Tak patut......tak patut.

Husin Lempoyang berkata...

Tuan Amirhamzah

Ana bukan menjenakakan si mati. Itu saya penuh sedar.

Ana faham cara tempat saudara yang mengikut tradisi orang jowo. Tempat lain cara lain dan tak ada hal.

Dari segi hukum tak salah, saya sebut mengenai pilihanraya.

Perkara biasa semasa mayat sedang diurus, kaum keluarga dan sahabat handai memberi buah fikiran untuk yang masih hidup.

Apa hal pun, kita hadiahkan fatihah untuk si mati dan doakan yang terbaik buatnya.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
amirhamzah64 berkata...

salam bro,

Jangan serius sangat. kawan gurau je. Hehehe....

"alon-alon, asal kela kon."

Gedung Akal berkata...

BERITA TERKINI
Kematian Haji Ismail Salleh ADUN Manek Urai ditarik balik. adalah tidak demokratik dan bazirkan wang rakyat untuk adakan pilihanraya baru.

Bedah Bedebah berkata...

TERKINI

N.Ajis akan mengadap Sultan untuk memohon perkenan duli untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Mengambil contoh dari Nizar ***, pembubaran ini memberikan pilihan untuk rakyat memilih Erdogan politik riyal atau ular dalam semak.

Husin Lempoyang berkata...

AmirHamzah

Ana tahu, takut orang lain tak tahu.

Bab ugama orang sensitif.

Kena terangkan.