Sabtu, Mei 09, 2009

Puisi Sivakumar untuk Isteri

Sivakumar konon bersalaman mesra dengan Setiausaha Kerajaan Negeri yang akan dikasari rakan-rakan komunisnya dalam Dewan dan dilihat Setiausaha Dewan yang tak dapat dipecat. Bersama adalah isteri Sivakumar yang "makan hati ayam".

Biasalah dia orang ini.

Kalau pengawal mereka diberi pakai tie dan wisel untuk jaga bangunan dan lalulintas sekelilingnya, bukan main hebat mereka meniup wisel dan tunjuk kuasa.

Inikan pula apabila diberi pakai jubah dan songkok untuk jadi Speaker. Dengan kuasa di tangan, semua orang nak dipecat, digantung dan diengkar keputusan mahkamah dan Sultan.

Bila sudah berkuasa dan rasa besar, ramai tak tahu yang Sivakumar ada cita-cita. Padahal salah dari hukum syarak ugama Hindu, tapi dia tak dipedulinya. Kepala tengah besar.

Hmmm ... baca puisi Sivakumar pada isterinya.

Bila dipuji suami, isteri Sivakumar jalan pun mendahului isteri Raja Muda Perak

Isteriku ,
Jika engkau bumi,
Akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana
Engkau mengharapkan sinaran dari ku..
Ingatlah bahtera yg kita kayuh,
Begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi,
Hingga kadang-kadang bumi terasa akan silauan ku.
Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta
Bukan hanya bumi,
Malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku.

Lalu......
Relakanlah aku menyinari planet lain,
Menyampaikan faedah adanya aku,
Kerana sudah takdir Illahi sinaranku diperlukan di planet lain...
Membaca begitu perasan dan besar kepala Sivakumar terhadap dirinya, si isteri membalas ...

Memendam rasa si Isteri terhadap si Suami yang tak sedar diri

Suamiku
Kita andai sajalah kau mentari
Kerana kulit mu sebenarnya hitam legam

Sang surya yang memberi cahaya,
Aku merelakan engkau berikan
Sinaranmu kepada segala planet
Yang telah TUHAN ciptakan
Kerana mereka juga seperti aku perlukan cahayamu
Dan....

Aku pun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaranmu...
AKAN TETAPIIIIIIII ...

Bila kau hanya sejengkal lilin yang
Berkekuatan 5 watt sahaja,
Jangan lah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun
Belum sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,
Di tengah remang-remang pancaran cahaya mu
Yang telah aku mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu...

MATAHARI atau lilin ?
Atau jangan-jangan cuma mancis saja!!!!!


Hanya dapat melihat dari tepi si Suami memalukan diri sendiri

Please lah....!!! Jangan la nak berangan dey!!
Syukur awak dapat pertama kali ADUN
dan merasa jadi Speaker.

Turunlah
Kerana mereka ada 31
Awak ada 28
Tuanku Sultan sudah titah
Mahkamah sudah buat keputusan.
Jangan sampai saya dan keluarga malu .

Awak nampak gila kuasa
Degil tak mahu turun
Bila dihalau keluar, saya malu.

Namun saya bersyukur
Kini sinar dari kegelapan mu
Tetap hanya untuk ku.

32 ulasan:

amirhamzah64 berkata...

salam bro,

Puisi untuk sivakumar sempena Hari Wesak. Wesak dan Deepavali mempunyai cahaya yang sama.

Jamal Pak Tongkol berkata...

Orang kata seseorang yang melakukan sesuatu untuk menutup kekurangan dan kelemahan diri.

Hehehe ... Kedegilan Sivakumar sebenarnya menutup kenyataan dirinya yang berpunai pendik.

Kesian si isteri.

kluangman berkata...

Inilah tarzan hitam pertama se Malaysia, bayangkan dia pakai ke tak pakai seluar, saja je..

Yang sama hitam, jangan 'terasa' kalau tak sama perangai dengan dia.

Bedah Bergetah berkata...

Pelajaran dari puisi ini adalah barang yang hitam tak semestinya panjang.

Memanglah.

Setahun saja dapat merasa jadi spekaer. Tak panjang, sekejap.

Kalau fikir bukan2, maknanya otak yang perlu dicuci dengan clorox.

Nama Tanpa berkata...

Ngeh sudah kasi konsesi balak ... sanggup perangai macam bahalul. Dapat jadi pamous dan biznes loyar.

kuc1n993m0k berkata...

keep the comments coming in.

garam kasi taruh!
gula kasi tambah!

Nizar anak komunis berkata...

PAS tak buat pe'el. Dah sedar undi jatuh akibat perangai derhaka.

Cuma nizar buat pe'el. Baik masuk DAP sajalah Nizar!

pakbelalang berkata...

Perak banyak sejarah silamnya.

Yang membanggakan kini rakyat Perak mempunyai raja Melayu yang paling intellectual sekali.

Rakyat Perak patut bersyukur kerana mempunyai Raja yang "cemerlang, gemilang dan terbilang".

Tapi kini institusi Raja di Perak telah tercemar oleh kerana kelakuan separuh dari golongan wakil rakyat yang tidak langsong memberikan penghormatan terhadap raja mereka.

Apa yang telah berlaku di Dewan Undangan Negeri Perak jelas memperlihatkan bagaimana jijiknya perangai wakil rakyat Pakatan Rakyat yang telah bersikap kurang ajar dan biadap terhadap raja Melayu mereka.

Mereka sebagai ahli yang berhormat telah jelas mempapirkan sifat yang sungguh rendah moral mereka tanpa segan silu tidak memberikan penghormatan yang setinggi-tingginya terhadap raja mereka.

Tidak keterlaluan kita boleh mentakrifkan tindak tanduk mereka sebagai orang yang durhaka dan pengkhianat kepada raja mereka.

Sungguh menjijikkan melihat perangai mereka yang tidak bertamadun kerana berkelakuan seperti "setan dan iblis" tanpa sifat malu terhadap raja mereka.

Adakah ini rupa bentuk "Yang Berhormat" yang diharapkan oleh rakyat negeri Perak? Wakil Rakyat yang tidak tahu erti sopan santu terhadap raja mereka.

Mereka bolehlah diumpamakan sebagai wakil rakyat berperangai seperti "LANUN DAN PENYANGAK".

Amat malang sekali kejadian ini berlaku. Patutkah rakyat menerima mereka sebagai wakil rakyat yang telah menjatuhkan maruah Raja.

Fikir-fikirkanlah dengan hati yang ikhlas apakah rakyat negeri Perak tidak ambil peduli dan akan terus memberikan sokongan kepada wakil rakyat mereka yang telah jelas cuba mempermainkan institusi raja Melayu?

Kalau rakyat negeri Perak betul-betul menjungjungi institusi raja mereka maka adalah amat wajar supaya semua rakyat negeri Perak bangkit beramai-ramai mempertahankan raja mereka dengan mengadakan demonstrasi aman di depan Dewan Negeri Perak untuk melahirkan rasa kesalnya atas kelakuan biadap wakil rakyat mereka terhadap raja mereka.

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku !

12:47 PM

anak bajau semporna berkata...

kalau di amati situasi di perak semalam,rasa-rasanya hanya adun2 pr yang nampak melebih-lebih sedangkan para penyokong yang sering mereka hasut tidak merestui tindakan gila mereka.

walau pun ada segelintir yang keluar membantah tetapi jelas jumlahnya tidak mengambarkan apa yang diwar-warkan para pemimpin pr.

keadaan ini barangkali mencerminkan kehendak ramai rakyat yang tidak menyenangi tindak-tanduk menteri besar sebelim ini (ds nizar)terutamanya orang2 melayu malahan dikhbarkan sebelum ini bahawa perusuh yang sanggup berbaring di jalanan menghalang kenderaan tuanku sultan perak adalah terdiri daripada orang luar dari negeri perak.

beberapa pembahas dalam blog ini ada yang seolah menghantar ugutan tentang GE13,adakah pemimpin pr yakin sangat akan mendapat sokongan rakyat setelah galagat liar yang mereka pertontonkan,rasanya jawapannya dapat diramalkan dengan seruan para pemimpin pr yang seolah-olah meminta orang ramai keluar ke jalanan dipandang sepi semalam.

rasanya juga tumbangnya pr di perak telah melegakan sebilangan besar perasaan orang2 melayu yang telah tersilap pangkah dengan memberi undi kepada pr pada GE12 yang lalu.

bn yang menerajui semula kepimpinan negeri perak perlu berani dalam membela rakyat dengan adil dan saksama.

pr perlu belajar daripada pbs yang hanya dapat menubuhkan kerajaan selama dua minggu pada 1994 di negeri sabah,tetapi dapat menerima dengan dada yang lapang walaupun berat untuk ditelan,kerana barangkali pemimpin2 sabah mendahulukan keselamatan dan menyayagi rakyat.

sekadar berkongsi keresahan dari kejauhan.

salam lepa-lepa.

Dal berkata...

Tuan Husin, ini puisi Siva yang tak lalu dia nak kasi orang luar baca:-

Wahai isteri ku
Bila kau kebun
Aku tanam pucuknya

Bila kau bunga
Aku buah mu

Bila kau daun
Aku batang

I no cum
Baby come
How come?

Nuar Jublog berkata...

Isteri dia pun tak merasa kehitaman untuk dirinya.

Khabarnya Sivakumar sudah sakit masuk hospital kerana 5 jam tahan kencing. Punai dia keluar kencing bukan benih masa sama2.

Baca ini dari Jurublog sini

berasiam berkata...

Ada sorang lelaki India yang kahwin dalam tahun 60-an dulu tak mahukan anak. Alasannya, dia tidak sanggup jika anaknya menjadi kurang ajar dan melawannya. Bertahun-tahun kawin, dia asyik mengelak menanamkan benih ke rahim isterinya. Jiwa wanita, terasa tidak sempurna bila diri tidak berbadan dua. Setiap kali berhubungan badan, mendesak suami supaya menghamilkannya.

Suatu malam, seperti biasa mereka bersatu tubuh. Bila hampir sampai kemuncaknya, sang suami menarik keluar barangnya, maka terpancutlah benihnya ke atas jubin lantai bilik tidur mereka.

Sebaik selepas sampai kemuncak sanggama, suami merasa nak terkencing. Tergesa-gesa dia bangun dari katil nak ke tandas. Entah macam mana, dia terpijak benihnya yang masih cair di jubin lantai. Akibatnya dia terjatuh.

Dengan nada marah, dia berkata kepada isterinya, "Tengok ni, belum jadi orang pun sudah mahu pukul sama saya".

Puisi yang dal titipkan tu bukan Sivakumar tulis, tapi bapaknya.

Chairman Kaga berkata...

BETUL INI YANG SAYA SUKA..PIHAK UMNO BERKOMEN SECARA RASIS. SAYA SETUJU, HITAM TU BERUK. KERANA TU KU TAK SOKONG MB HARAM JADAH SI HITAM ZAMBRY. KU NAMPAK DIA TAK SEPUTIH CALON BN LAIN. ADA KOMEN KE, WAHAI ANAK MELAYU YANG SEJATI?

nyle berkata...

salam perjuangan bro,

mohon kehadiran suara ke blog kami "Misi Membebaskan Tahanan ISA" dengan mendesak agar pimpinan PAS/PKR menunjukkan keikhlasan dengan berani menawarkan letak jawatan kerusi ADUN/PARLIMEN sebagai ugutan kepada pihak kerajaan.

sila lawat: http://bebaskanmereka.blogspot.com

seterusnya, mohon menandatangani petisyen kami di:

http://www.petitiononline.com/mujahid/petition.html

JZK

Tanpa Nama berkata...

Pada hari puisi ini tertulis, beberapa top gun HINDRAF dibebaskan. Gembiranya mereka !!!

Adekah DSHTH-Menteri ingat dgn pelepasan ini akan mengambalikan sokongan rakyat kepada BN utk pilihanraya Penanti ?

atau sengaja utk tambahkan kebencian org Melayu kpd UMNO ?

Tak fikir panjang langsung.

Nani Cheras

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
doktor ayam berkata...

Para bloggers,

kepada sesiapa yang ada terjumpa dengan seorang lelaki yang sedang mengusung sabuah kerusi yang patah dan mikropon rosak, sila lah hubungi pusat rawatan Tg Rambutan dengan kadar segera, kerana dia disahkan menghidap penyakit GILA KUASA.

NOTE: Penyakit ini boleh memudaratkan orang awam

Burung Jambul berkata...

Berasiam,

Klakarlah...
Kalau macam tu punya marah bapak Siva pada benih dia tentu Nga dengan Ngeh yang pancut benih bagi Siva keluar ..

Wakakaka...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
PKMPL berkata...

Mari ke Blog Ana

Chairman Kaga berkata...

ALAMAK HAMPANYA AKU, SESUDAH KU MENMBANDIGKAN KEHITAMAN SI SIVAKUMAR NGAN KEHITAMAN MB HARAM JADAH SI ZAMBRY TU, TAKDE LANGSUNG KOMEN RACIS DAR KLUANGMAN DAN PENCACAI AMENO LAIN..APA TERASA KE?
MUHAHAHHAHA
KAH KAH KAH
SOKONG MB YANG PUTIH BERSIRI,JAUHKAN DIRI DARI MEREKA YANG TARZAN HITAM
MUAHHAHAAH KAH KAH KAH
NAK RACIS PUN TAK PERASAAN
MUHAHAHAHHAAH

saiful konon berkata...

Salam semua,

Klu anda hitam, jgn masuk PR nanti kena kutuk.

Chairman Kaga berkata...

KALAU DITAKDIRKAN MU NI HITAM, JANGANKAH RISAU, JOINLAH UMNO, SILAP SILAP BOLEH JADI MB HARAM JADAH KOT..AKU LIHAT PAS NI TAK PERNAH MELETAKKAN CALON HITAM BERTANDING ATAS TIKET PARTI. NI YANG KU MAKSUD SEBAGAI PARTI YANG MEMPERJUANGKAN NASIB ORANG MELAYU, IANYA TIDAK DICEMARI OLEH ANASIR ANASIR GELAP GELITA KAH KAH KAH

master berkata...

Dalam kes Perak, saya menyalahkan Najib dan konco-konco BN yang tak mengikut saluran undang-undang yang betul. Gelojoh dan gila kuasa. BN pasti dapat berkuasa dan mendapat simpati rakyat jika dapat bersabar sedikit masa lagi. Pakatan Rakyat bijak memainkan sentimen rakyat dan kononnya mereka mangsa kerakusan dan kekejaman puak BN.

BN boleh mengambil peluang dengan membebaskan HINDRAF dan mendapat kembali simpati masyarakat India. Saya tak nampak HINDRAF berkerjasama dengan Pakatan Rakyat. Sebaliknya Hindraf telah digunakan secara maksimum oleh Pakatan merebut kuasa. Apabila 13 Hindraf dibebaskan, apa komen pemimpin Pakatan? Senyap seribu bahasa. Sebenarnya mereka tidak gembira. Kalau 13 dalam tahanan lagi bagus. Senang mereka dapat simpati masyarakat India. Tak ada ulasan daripada Anwar dalam blog beliau. Hishamuddin Rais ada satu. Raja Petra sudahpun 'equalize' Hindraf dengan UMNO. Pertubuhan rasist dan fasist agama. Apa yang Hindraf dapat harapkan dengan Pakatan?

Sekarang Najib boleh tentukan masa depan UMNO jika dia lebih bijak dan berfikir sebelum mebuat apa-apa tindakan.

Hidup hitam berkata...

Chairman Kaga

Kan Husin dah kata, MIC tidak persoal tak dapat jadi exco.

MIC dapat MB.

Yang masuk Pakatan Rakyat apa boleh bikin? Boneka yang di remote control si Ngeh.

Sivakumar jadi spekaer tukang baca statement yang bila ditanya, tak boleh jawab.

Dalam dewan, kena tanya Ngeh setiap langkah untuk nak buat apa?

Hitam yang masuk UMNO ada otak, yang dalam Pakatan Rakyat hanya tahu riot.

Si putih Nizar ke sana kemari Ngeh ada sebelah. Betul2 MB boneka.

anak bajau semporna berkata...

kenyataan angkuh uthayakumar yang disiarkan media semalam untuk tidak akan menyatakan rasa terima kasih kepada kerajaan terhadap pembebasannya mengambarkan pemimpin haram hindraf itu seolah terus mendendami kerajaan atas kesalahan yang mereka lakukan.

kerajaan tidak kejam seperti yang sesetengah pihak dakwa,pembebasan beberapa pemimpin hindraf tidak semestinya membawa keuntungan politik kepada kerajaan.

rasanya penyokong pr yang terdiri daripada bukan melayu yang mana dahulunya bekas pengikut BN yang barpaling tadah ini tidak akan kembali menyeblahi kerajaan,perkara ini mustahil juga tidak disederi para pemimpin BN.

pembebasan mereka adalah baik untuk mengelakkan ketegangan daripada berterusan,dalam masa yang sama kita juga mengharapkan mereka berfikir beberapa kali sekiranya berniat untuk mencabar undang-undang negara ini dengan cara yang tidak betul.

kluangman berkata...

Chairman Kaga, akhirnya hang mengaku dan akur Zambri sebagai MB - nampaknya hang mendahului mahkamah yang akan buat keputusan pada 11 mei.

Kesian Nizar yang dapat penyokong macam hang yang cepat mengaku kalah.

Kalam Zambri tu hitam cokelat hang kata haram jadah tentulah 'hero' hang yang hitam legam tu berkali ganda.

Kalau hang pun hitam, nasib hang la..

Munggai berkata...

Puak Keling ni kalau nak bagi diam senang saja. GARI. Gerenti dia diam.

Bila kena gari, dia automatic tak boleh cakap. Switch dia dah jadi auto-off.

Pasalnya, Keling kalau dia hingaq, tangan mesti goyang juga. Gari kaloo.., habis la.

Doocth berkata...

Paria sungguh kau ni husin

CEO Toga berkata...

Wahai India..Berbanggalah jadi Hitam

http://www.topix.com/forum/world/malaysia/T7TKJ4BTSJF8QV66E/p3

The Great Kumar

aku India.. Muka aku hitam..
.
tapi aku great Kumar ..sudah ramai amoi cina yang tertawan dengan kemanisan kata kata ku...
baru baru ni aku dapat kenal amoi 19 tahun..Innocent dan cantik...lepas 2-3 kali keluar ..aku dapat berdua duan dengan dia..masa aku berdua dua dengan dia..masa aku kiss dia ..dia sibuk tolak aku tapi lepas aku guna kemahiran aku..dia ikut saja...macam zebra kami berdua..dia putih gebu dan aku hitam berkilat...memang serasi....

M.H.A Hamzah berkata...

aku melayu umno...rupaku coklat,putih dan kung langsat,
aku melayu umno....
aku hebat dan darahku mengalir pahlawan melayu sejati....
aku melayu umno...
anggap bangsa yg tak menyokongku adalah bangsat dan hina
aku melayu umno..
aku mulia di mata sultan dan tuhan
krn aku mengkeji bangsa lain yg tak menyokongku...
aku melayu umno...
aku ikut sunah rasulku,jd arab,aku jd melayu...
aku melayu umno....menegakkan tamadun perkauman utk memartabatkan anak cucuku yg merempit dihujung bandar sana...
aku melayu umno...
aku sanggup buat apa saja,menolak al-quran sbg pegangan apatah lg sultan dan perundangan...
krn aku pejuang bangsa...
krn aku melayu yg hebat seantero dunia...

amierls berkata...

wahai pak husin bengongyang satu ketika dahulu ibu anda tak mengajar adab ka? dimana letaknya sifat budi bahasa dan adab serta sopan santun sebagai seorang melayu? awak telah memalukan seluruh umat melayu di nusantara ini.dalam membuat apa apa ulasan pun sebagai seorang melayu anda sepatutnya mengutamakan adab dan susila.sampai bila pun satu malaysia tak dapat dicapai jika masih ada manusia hidup di bumi malaysia ini seperti anda kesian.....kesian......