Rabu, Mei 27, 2009

Pekerjaan tertua di dunia


Seorang doktor, jurutera dan konsultan pengurusan sedang berdebat mengenai perkerjaan mana paling lama di dunia.

Doktor berkata, "Kitab-kitab suci menyebut Hawa dijadikan tuhan dari tulang rusuk Nabi Adam. Ini mesti dilakukan dengan pembedahan. Semestilah pekerjaan paling lama adalah doktor."

Jurutera pulak menjawab, "Tetapi kitab suci ada menyebut bahawa tuhan jadikan alam ini dari suatu keadaan yang agak kucar kacir menjadi tersusun. Pastilah dalam menjadikan alam, ia adalah satu usaha kejuruteraan awam yang hebat. Dengan demikian Tuan Doktor, tuan salah. Pastilah jurutera adalah pekerjaan tertua di dunia."

Dengan penuh yakin dan relaks, konsultan pengurusan berkata sambil senyum, "Sebelum semua ini boleh disusun, siapa yang kucar kacirkan?"

---------------------------------

Kalau nak kasi kucar kacir, bawaklah masuk konsultan. Sudahlah, dia ambil jam tangan kita, beritahu masa dan mengaku dia yang dapat membaca jam. Mereka ini suka memandai-mandai atau ada agenda tersendiri.

Kadang-kadang budak ini hanya kerja setahun dua dan buat projek satu dua. Bunyi seolah-olah dia seorang pakar. Masaalahnya konsultan ini apa yang dicadangkan pun tak pernah berjaya. Cuma pandai cakap saja.

Selalu konsultan buat kajian dan beri analisa dan kesimpulan serta rekomen sesuatu. Cadangan itu dikaji oleh syarikat dan implementasi dijalankan sendiri. Jarang mereka jalankan sendiri kerana takut salah.

Tak cerdiklah konsultan yang nak memandai duduk sebagai lembaga pengarah. Cakap besar yang menyusahkan bos saja dan buat marah orang saja.

Macam mana orang nak percaya kata-katanya untuk mengubah dan memperbaiki keadaan sebagai pengarah syarikat, kadang-kadang biasiswa pun tak bayar. Kantul!

Wow! Nabi sudah kata, berniaga itu pekerjaan yang mulia. Syaratnya cari rezeki halal.

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Baik goman, baik swasta, cuba jangan malas dan ambik cara senang pakai konsultan saja.

Buiatlah kerja sendiri dan cari jalan susah kerana ia akan menyenangkan kemudian hari.

Ia meningkatkan pengetahuan, kepakaran dan kreativiti.

Suka susah

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

'the oldest profession is prostitution'

maknanya persundalan atau pelacuran
ialah pekerjaan yg tertua.

...Lah Anat anak Lah Abau...

Nama Tanpa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Gedung Akal berkata...

Tuan-tuan,,
AWAS, POLITIK hari ini memang tidak dijangka- SAMA SELKALI.
Awas,
AMINA DOLAH mungkin sertai BN dalam tempoh berkempen!!!

Awas,
Pakatan Rakyat jangan leka dan rasa sudah menang.

Penting ; Sebab ada kaitan dengan 'budak-buak di tingkat 4'

kerel bort berkata...

consultant

first word : con


conmen on the loose!

Tanpa Nama berkata...

Gedung Akal

Itu taktik murah la.

Betul lah kau ni.

Gedung Goblog.

Corp-rat berkata...

Consultant = con + (in)sult + (paym)ant

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Penyokong berkata...

Kalau ada orang-orang Dato Najib membca komen ini, beritahu dia janganlah appoint Omar Ong dan Syed Hamid.

Letak orang-orang yang benar-benar berintegriti dan berwibawa untuk jadi Pengarah dan Pengerusi Petronas.

Omar Ong ini charlatan (penyamar). Zaman sekarang penyamar pandai cakap, mulut manis, dan belajar tinggi tetapi penuh pura2 terumata depan PM.

Susah kami nak defend di bawah ni pasal kami pun setuju. Najib nak menang ke tidak pilihanraya.

kluangman berkata...

Kaum yang berpindah randah di padang pasir dinamakan badwi dan mereka suka membawa bersama baghal untuk kelihatan lebih cerdik..

Dal berkata...

Kalau gitu consultant yang dikatakan baru nak masuk Petronas tu bagaimana?

Mengkocar-kacirkan laaaa.

Mengapa?

Itu laaaaa track record dia. Orang yang bawak dia masuk nampak track suit dan kasut sukannya saja ... itu pun belum jelas berbayar.

Burung Jambul berkata...

Sin ,

Jikalau Petronas pun nak kena baham dengan Omar Ong ana berpendapat ini semua budak2 tingkat 4 punya kerja . Dulu mula2 nak telan IJN , lepas itu nak telan MAS , ini nak telan Petronas pulak . Hancur Malaysia kalau ada budak2 nakal ini .
Jangan lepas ini dia orang hendak telan Husin pulak sudahlah , pasal harga pasaran unta amat menguntungkan bila Hari Raya Korban .

MENANTI HARI ESOK berkata...

gedong akal biol!

1.silap hitung hari dan bulan calon PKR akan dibatalkan pencalonan, lom lagi perper dah huloq macam2.

2.keyakinan berlebihan boleh membaham diri. Dalam politik PKR orang lepasan kolej Tanjung Rambutan pun boleh dipilih jadi calon dan menang.

3.Ertinya hanya pengundi yang kurang sifat warasnya undi PKR...pengudi
penanti...Joooooooooooooommmmmmmmm undi BEBASSSSSSS!!!

Talikecapi berkata...

Aiks... takkan marah kat pepimpin BN kot... Bukan ke dia nih yang dikatakan pemimpin rakyat. Yang bukan BN adalah boneka komunis. Konpius aku. Ko nih Sin bila PM rakyat nak bolot harta ko marah pulak. Bagila dia can bolot harta banyak banyak. Ko pun sokong dia. Sokong la dia kali nih dan sampai bila bila....

P.S:- Sin ko mintak la komisyen sket kat dia. Sebab ko nih penyokong setia pemimpin 1 Malaysia

musli oli berkata...

pekerjaan tertua di dunia sebenarnya tak bekerja iaitu menganggur. sebagai menghormati perkerjaan ini negara-negara maju seperti UK dan USA membayar elaun kepada penganggur..tak tahulah sin aku pun dah pening. dulu kawan aku balik dari taiwan kata industri Taiwan yg terawal ialah industri yang tak ada asap. aku tanya industri apa? industri tak ada modal hanya perlu wanita cantik jelasnya.

Sulaiman Akhlaqan berkata...

Tuan Mosli

Pekerjaan tak berasap di Taiwan dan Konsultan tak berbeza. Dua2 untuk buat sedap2. Satu sedapkan anu dan satu lagi sedapkan hati.