Rabu, Mei 13, 2009

Tourism Malaysia: Welcome to Perak


As you leave the busy hub of Selangor and head north towards Perak, the character of the land changes from an urban profile to a scenic, undulating countryside. Here and there, you will glimpse pleasant plots of farmland, palm oil and rubber plantations. The magnificent view is set against a background of green jungle and jagged limestone hills.

Covering some 21,000 sq. km., Perak lies between Kedah in the north and Selangor to the south. The Main Range mountains cut across the state of Perak, standing in dramatic juxtaposition to the flat, steaming plains of the western coastline.

Often referred to as 'The Land of Grace' for its laid-back, timeless beauty.

Perak is divided into nine districts.


Each district has its own characteristic beauty and history, and tourist attractions. that include old-style Anglo-Malay and Chinese mansions, colonial buildings, ancient limestone caves, temples and cool hill stations such as the Bukit Larut (Maxwell Hill) station.

Its major towns include lpoh, Kuala Kangsar, Taiping, Teluk lntan and Lumut, Kuala Kangsar is the royal town of Perak, while lpoh is the administrative centre and state capital.

For centuries, Perak was renowned for its rich tin deposits. It is believed that the state derived its name, which means silver in Malay, from the silvery tin ore. Despite the 'tin slump in 1983, it has succeeded in restructuring its economic development, resulting in continuous industrial growth. A sound infrastructure and facilities of international standard make it an ideal environment for business enterprise.

Originally an obscure kampung with dilapidated buildings, Ipoh, the town that tin built, has become one of the largest cities in Malaysian. Poised to become a focal point of industry, business, investment, education and social activities, Ipoh reflects the overall progress and development that the state is experiencing.

DESTINATIONS

Kellie Castle
Kellie's Castle was meant to be a home away from home for Scottish Planter, William Kellie Smith in the 20th century. Being far away from home, Kellie desired his new residence to be reminiscent of his home back in Scotland. The castle is perched on top of a hill in what used to be a rubber estate.

Pangkor Island
Pangkor, with its charming mix of fishing settlements and resorts, is a fascinating and convenient holiday destination. It presents the visitor with a rare chance to live near fishermen and observe their lifestyle and also to simply enjoy the fine beaches and resort amenities.

Tempurong Cave
The cave is probably the largest natural limestone cave in Peninsular Malaysia. Located in the vicinity of Gopeng, 24km south of Ipoh, the cave is approximately 1.5km long. It is a truly majestic view of the splendour of the natural view

Pasir Salak Historical Complex
The Complex at Pasir Salak pays tribute to warriors such as Dato' Sagor and Dato' Maharaja Lela. They led the locals against the forces of the British colonial administration. There are memorials erected in their honour, in the shape of a sundang (broad sword), a replica of the type of knife used in the killing of Mr. Birch.

Perak Royal Museum
The Museum was built originally as a royal residence in 1926 and previously known as Istana Kenangan, Istana Tepas and Istana Lembah. It rests majestically on a hilly landscaped Bukit Chandan. The 'saracenic Moorish' architectural facets creates a spellbinding sight for onlookers and visitors to the place. It showcases Perak's Royal regalia as well as pictures and history of the Royal family.

Perak State Secretary Building
The complex is located in the state capital, Ipoh and houses the Menteri Besar office, State Assembly, and government departments. Perak is traditionally divided into Perak Hulu (up-river) and Perak Di Hilir (down-river). Modern Perak practise Constitutional Monarchy. Currently, Perak claimed to have two Speakers for the State Assembly. The Menteri Besar uniquely change colour frequently; from white to black, then white and black again.

33 ulasan:

Yob berkata...

Hahaha .... macam lampu kelap kelip pulak MB perak.

Perak - Truly Gila

Nasionalis berkata...

Yang mulakanlah gila. Bila tak ada majoriti, tak mahu undur dengan hormat.

Salah sendiri tak mnuafakat dgn baik. Nak bubar pulak.

Nizar tiga bintang - tak gentlemen, biadap dan penipu ikut arahan komunis ngeh dan nga.

ha ha ha berkata...

Ha ha ha ha ha..Sin

U r da...Mang...

Cool dude..

Rafiz Rahim berkata...

Lawak ada class...

Bedah Bunting berkata...

kah kah kah ....... mb klip2 satu tarikkan pelancong perak.

berasiam berkata...

999 tu bukan nombor sial bagi masyarakat Cina ke? Tapi khazanah dan tanah punya pasal, sial pun siallah. Mesti steam roll untuk dapatkan juga. Pecat semua Melayu yang ada dalam pentadbiran. Arah MB 50% Cina buat mesyuarat exco untuk luluskan tanah 999 tahun.

Kome tahu dah sial, ndak juge. Sekarang ni dapat ler sialnya kat moke kome.

Bior proses mahkamah tentukan semuanya, sebab yang bawak ke sana pun, deme juge. Jangan bubar DUN. Jangan bayor elaun. Yang sokong BN tu, pandai-pandai minta dari kerajaan Pusat. Tapi yang MCA dengan Gerakan yang nakkan pilihanraya tu, tak payah bagi le. Deme pun same dengan apek DAP tu. Dah le kalah, nak banyak suara pulak. Bior UMNO yang ada 27 kerusi tu buat keputusan.

Kalau yang merungut tak dapat bayaran tu, kebanyakannya kontraktor Cina, tak kire le yang sub ke, yang utama. Yo padan moke sekor2. Kalau boleh, bior sampai kebulor.

Bior tahu akibat DAULAT TUANKU di langgor.

antidrM berkata...

Sin,

Ko suka jual orangkan?...berapa biasa ko dapat?....

Ko jual kira timbang kati..kilo?

Sin..bulu hidung ko dah cabut belum?....

Jamal Pak Tongkol berkata...

Kalau nizar dapat repeal stay of execution, dia akan balik hitam bali.

Mmg tourist attraction. Election tourism.

Inilah program ekonomi pakatan rakyat.

Pak Su Halim berkata...

org2 Perak skang tgh fening pala la Sin..

yg putih serta hitam..sokong komunis..

yg sowo matang..dah tak tau nak sokong sapa dah..sebab..ada sorang tu yg 50% sowo matang dah gile kuasa..

pasai dia sorang..org Perak fening..

yg dok sokong 50% sowo matang nie pon..tgh fenin gak..biler ler aku nak baring lagi tas jalan..

buat org2 Perak..sabor tu separuh dari iman..

org yg dok buat onar kat Msia nie..dok gelakkan korang jer..sampai guling2 tngok kebodohan org sowo matang berpecah2..

ala..org yg terlebih rrrr tu la..

Mirza berkata...

ha. .. .ha memang ada klas kome punya lawak.

Warna bendera Perak sendiri putih, kuning , hitam..itulah pasal........

sabre berkata...

takder certa pesal gerik pung, certa la sikit mcamana tajul dan balacinyer tebang semua balak tapi gerik macam tu jugak takder langsung perubahan

sabre berkata...

takder certa pesal gerik pung, certa la sikit mcamana tajul dan balacinyer tebang semua balak tapi gerik macam tu jugak takder langsung perubahan

galadriel berkata...

funny laa. Black and white

antidrM berkata...

sin,

Emak ko sihat tak?..kirim salam kat dia....bertuah emak ko ngandungkan ko sin..sin...

Bulu hidung dah cabut belum??

joned berkata...

hhahhahahahahahahhahahahahahahahahha

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
master berkata...

How BN can win back the people support?

Hasrul Halid berkata...

"Currently, Perak claimed to have two Speakers for the State Assembly. The Menteri Besar uniquely change colour frequently; from white to black, then white and black again."

Aku gelak mengekek Sin.. sungguh-sungguh punya gelak!

Rosmerah berkata...

Elok betoi lah tu sin ,meh kita ramai ke perak negeri yang ajaib.

xiiinam berkata...

....Oh Perak Negeri ku...
Kamu sedang disakiti....
Seperti hatiku...

Sakit....

Hati seorang
Rakyat Kecil Negeri Perak..

Burung Jambul berkata...

Sin,

Lagu Michael Jackson " Black And White " popular pada tahun 70an dulu . M.Jackson masa lahir dulu hitam sekarang dah putih , macam tu jugak keadaan di Perak sekarang ini.

kluangman berkata...

Walaupun MBnya berkelip tetapi speakernya tetap gelap..

Rasa rasanya, negeri Perak sudah tidak ada harapan untuk cerah kembali..

Pak Su Halim berkata...

kpd sabre 3:17PM

awat ler hang nie..potong stim la..

aku ghaser tajul buat keje tu pon..coz ada kelulusan yg munasabah..bagi peluang kepada anak sowo matang naik..

bukan cam yg sokong komunis..akai tak dak..tanah tol bule bagi sampai 999 tahun..bagi plak kat org komunis gak..

mana Tuanku Sultan tak marah..

cam gheta pak dia jer depa buat..

tu baru ada jawatan MB..kalu PM..aku ghaser anak hang nanti ke longkang..

akai tak dak ler hang nie..

Chairman Kaga berkata...

ADA UNSUR RACIS, BAGUS BAGUS BAGUS,
PASTI PENCACAI UMNO MACAM SAUDARA KELUANGMAN NI GEMAR CAKAP PASAL ORANG HITAM SEDANGKAN YANG SI HUSIN NI MENEMPLAK MB HARAM YANG DISANJUNGIMU

Antibarua berkata...

Salam Tuan Husin,

Masa orang gelap jadi wakil rakyat Pasir Panjang, banyak orang putih buka kolam udang haram kat Lekir, orang sawo matang pun marah lalu undi orang sawa matang (50%) jadi wakil rakyat baru. Ingatkan boleh kurangkan kolam udang tu tup tup bertambah banyak lagi kolam udang haram milik orang putih muncul. Satu bala jadinya. Harapkan pagar pagar makan udang free orang putih kasi jadi MB. Dah tu jadi wakil rakyat Parlimen kawasan lain pula. Nak mai tengok masalah kat Pasir Panjang dan Lekio ni pun dah tak dak masa, sibuk dah pula naik turun mahkamah tak habis-habis. Apa lah malang nasib rakyat di Pasir Panjang dan Lekio. Lepas ni kena cari calon dari anak tempatan ler kut-kut boleh tolong. Calon bebas pun tak pa asal anak tempatan, Yang ada sekarang ni anak Kampar. Alahai.

Ada akai ka...

Yang Peng san berkata...

Halap gigi speaker sajalah yg bersinar.

kluangman berkata...

Chairman Kaga...hang bagueh, tak racis..pasai hang bangsat kot...hanyut mai..

kehkehkehkeh..

antidrM berkata...

Sin...kemane ko ni Sin..Senyap je..
tengah cabut bulu hidung ye?...

Khun Pana aka johanssm berkata...

Modern Perak practice Constitutional Monarchy sometimes. Where the Sultan and his Raja calls all the shots.Currently, Perak claimed to have two Speakers for the State Assembly. On special occasion the pepper sprays and guns and police are brought inside.The Menteri Besar uniquely change colour frequently; from white to black, then white and black again. And the recent court decided it should be Michael jackson's Black & White.
One the the MB equates himself as Gandhi and Mandela but most Perakians equates that MB as Mugabe.
The Perak state is also popularly known as Berak .

yang Peng San berkata...

sin,kau bagi penyepak dekat batang halkum antidrM ni asyik cakap yang pelik pelik jer.

lengok tutur nyer cam penagih jubur je hantu seko ni.

Husin Lempang berkata...

Purata Kepala kena ketuk sebanyak 3,000 sehari.

Husin memang blogawan terhebat!

Chairman Kaga berkata...

SI BUDAK KELAWAR, BUKAN SAHAJA RACIS TETAPI KUAT MENCARUT, BAGUS BAGUS, TOLONG JANGAN BERHENTI BIADAP, KAMI NAK UMNO KALAH
HE HE HE

kassim pantalon berkata...

new destination to visit in Perak democracy tree....