Isnin, Mei 18, 2009

"Mali la masuk Cina, nanti lu mati masuk nulaka"

Dulu-dulu masa zaman susah, banyak orang Cina berikan anak kepada orang Melayu sebagai anak angkat.

Maka jangan hairan selalu berlaku dalam adik beradik ada muka lain dari yang lain, kerana mungkin besar anak angkat Cina. Ada orang Melayu pula rupa, stail dan pe'el macam orang Cina.

Selalunya anak angkat ini tahu mereka anak angkat apabila nak nikah untuk kahwin. Mulalah mereka cuba mencari kembali keluarga kandung masing-masing.

Walaupun dapat dikenali kembali, jiwa Melayu dan Islam yang sudah sebati tidak menjadikan mereka kembali kepada budaya keluarga kandung.

Ini kisah seorang anak kepada seorang anak angkat yang sedemikian. Kita panggil saja namanya Juli.

Satu hari nenek Cina Juli meninggal dunia. Maka berkumpul sanak saudara untuk menyempurnakan jenazah, siap dengan berarak satu bandar.

Juli pun ikut berarak dan mengikut pakai baju guni seperti yang dikehendaki keluarga sebelah situnya. Tapi dia tahu dimana yang tidak boleh diikuti sebagai orang Islam.

Juli turut sedih juga kerana walaupun berlainan ugama dan budaya, dia agak rapat dengan nenek. Dia pun agak kesian dengan neneknya yang tua dan duduk keseorangan selalu di rumah.

Maka, dia sedih bukan sedih sebagai tukang sedih professional yang dibayar.

Juli memang meminati untuk mempelajari bahasa dan budaya Cina tetapi tak sempat. Kalau dia bercakap dengan nenek masa dia hidup, dia bercakap bahasa Melayu.

Ini disedari oleh kaum keluarga.

Selepas majlis pengkebumian, seorang dari auntie menghampiri Juli yang duduk di satu sudut.

"Juli banyak sedih hilang nenek ya?"

"Ya, sedih pasal saya rapat dengannya. Nenek baik hati." Jawab Juli.

Masa saya kecil-kecil nenek selalu ikuti kemahuan saya.

"Kami dulu adik beradik sangat sedih masa nenek kasi mami Juli sebagai anak angkat. Apa boleh buat. Masa itu kami sangat susah.

"Bila mami Juli cari balik keluarga, kami sangat gembira. Tuhan Alah sudah bukak jalan balik kepada kami sekeluarga."

"Arwah Mak cari balik keluarga kandung selepas dia tahu dia anak angkat masa nikah dengan kahwin dengan ayah. Dia mahu mengenali keluarga kandungnya." Juli terangkan.

"Auntie tengok Juli banyak rapat dengan nenek dan mempelajari bahasa dan budaya Cina. Kami semua harap Juli, satu satu anak kakak Mei balik la semula jadi Cina."

Tersentak Juli dengar tapi dia tenang saja. MInat nak dengar apa yang akan dikatakan.

"Kami sekeluarga banyak susah hati. Sudahlah kakak Mei mati dalam Melayu. Kami tak dapat selamatkan. Sekarang kami mahu selamatkan Juli. Mali la masuk balik Cina. Nanti lu mati masuk nelaka..."

Nak tergelak nanti menyentuh hati auntienya. Dia hanya angguk-angguk yang tidak bermakna.

Itulah dia namanya perbezaan fahaman dan ugama. Masing-masing ingat masing-masing betul dan berakhir dengan masuk syurga.

Tuhan dan syurga itu di mana sebenarnya? Baik jangan dijawab. Dalam persolannya.

Wow! Saudagar hanya faham jual orang lagi untung dari jual unta.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

har har harun..

Bangsa Malaysia Tulin berkata...

Lain ugama, lain kepercayaan.

Itu pasal kena cari satu persamaan.

Kalau ada Satu sekolah, Satu bahasa, boleh jadikan 1Malaysia.

har har har ha ah berkata...

Usin..

Memang itu cina masuk Nelaka dulu...pasai lepas mati Olang Cina cakap..kena pegi pintu Nelaka dulu..Lepas itu Dewa pintu Nelaka kata..Lu sanggat jahat ..talak bulih masuk Nelaka kena jadi Kumbang balik Bumi..ha ha ha...Kalau Lu baik masuk ler Nelaka dulu..kalau betul betul baik ..balu masuk Sulga..ada botot ka..Walawehhhhhh...

Kong Kek Tiong berkata...

Kawan Cina saya kata Cina ni nalurinya penipu, rasuah dan kaki duit.

Rambut saja straight, lain crooked.

Mahu mati pun pikir duit. Bakar mercedes kertas, credit card rumah besar, dll supaya boleh guna di hell.

Punya penipu tuhan dia pun dia mahu tipu.

Limau dia sebut kum atau makna untuk emas. Dia kasi tuhan dia limau tapi cakap emas.

Kah kah kah ... boleh maju orang macam ini.

byPASs berkata...

cerita ni secara luarannya, kelakar juga. tapi didalami, anda dapat lihat betapa hal seperti ini sebenarnya wujud sehingga sekarang, maksud saya masuk melayu atau masuk cina.

kenapa ada pemikiran seperti ini? jawapannya akan terpampang apabila anda menghuraikan "fakwa" mufti perak yang mengatakan orang islam jangan kasihi orang kafir.

apabila kita berdakwah, kita kena jujur, kena ada rasa kasih sesama umat (kafir pun ciptaan Allah juga), kita kena beri keyakinan agar orang kafir boleh terima kehadiran kita, terima pandangan dan ajaran Islam.

jika ikut fakwa mufti perak yang nampak seperti cakap orang poliitk itu, memang sahlah kenapa orang kafir tidak anggap orang islam sebagai sahabat yang boleh dikongsi suka dan duka.

kita berdakwah hanya di kalangan umat islam, kita gagal bentuk keyakinan di kalangan bukan islam kerana kita berpegang kepada fakwa jangan terlalu rapat dengan orang kafir. musnahlah niat kita buat pahala. sebab tu sampai sekarang masih ada bukan islam takut malah halang kaum kerabatnya memeluk islam...sebab apa? sebab mereka anggap masuk islam bermakna masuk melayu.

tolonglah, kita ubah persepsi seperti ini, kita berdakwa dengan niat membawa orang kafir ke jalan Allah, mengasihi orang kafir demi memimpin mereka ke jalan Allah bukan sesuatu yang salah.

Sulaiman Akhlaqan berkata...

byPASs

Kalau kau boleh dakwah auntie Juli, kira pasti ada syurga untuk mu.

Cuma auntie dia ingat kau masuk mulaka... :)

NJ berkata...

Salam Sejahtera Tuan Husin,

Amat bersetuju apabila Tuan berkata:--

Tuhan dan syurga itu di mana sebenarnya? Baik jangan dijawab. Dalam persolannya.Jadi saya sentuh perkara lain.

Dalam perkara dunia samada nak masuk Cina ataupun nak masuk Melayu, saya kira, kenalah tengok tempatnya. Di sini negara Malaysia. Kalau masuk Malaysia, memang kenalah tempatnya, kan?

Tapi kalau nak ajak orang supaya masuk Cina di bumi Malaysia ini, ianya agak keterlaluan. Kalau tempat duduknya di negara the People's Republic of Communist China, barulah kena kan?

Jadi, ingin saya sarankan kepada yang memegang myKad tu, janganlah mendaulatkan Bahasa Communist China ataupun Tamil Naidu di sini. Inikan negara Malaysia?

Kempen Satu Sekolah Untuk Semua. Berilah sokongan anda di sini. Bagi saya, itu tandanya anda adalah warga Malaysia yang sejati.

Salam Sejahtera,
"SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA"

NJ

Jamal Pak Tongkol berkata...

YB Idham Lim, Omar Ong dan Omar Ong Yoke Lin juga best.

Dia boleh dapat syurga Islam dan syurga Cina.

Burung Jambul berkata...

Sin,

Siva tu adik beradik angkat Nga ngan Ngeh ke ? Perangai macam kominis je .

Tanpa Nama berkata...

cina tetap cina,melayu tetap melayu,keling tetap keling,mana boleh masuk melayu kalau dia cina,mana boleh masuk cina kalau dia melayu,kalau yg lelaki tu melayu dan perempuan tu cina......haaaah.....tu baru le boleh melayu masuk cina....sbb melayu punya ANU masuk dalam ANU si cina,baru le boleh di katamelayu MASOK cina,

Fahmi berkata...

Helmi boleh pulak masuk Cina ... Eli?

berasiam berkata...

Syurga dan neraka tu di alam lain. Kita sekarang berada di dunia, yang dikatakan tempat permainan dan hiburan. Bermain dan berhiburlah seadanya, termasuk menikmati lawak Usin. Jangan kau cerita pasal "syurga abah kau" di celah kaki ibu sudahlah.

DNL berkata...

HAM HAM HAMPEH .....ahahaa

JAMAL berkata...

PALING SEDAP HELMI LAH DAPAT MASUK CINA!!!! BUKAN TUKAR AGAMA.. TAPI MASSOOOK DALAM ITU CINA...

KATANYA :
AIYAAAK INI MELAYU BANYAK SEDAP SBB DIA ADA POTONG MAAA TAK MACAM CINA SUKA GIGIT TANGAN! DIA TAKDAK POTONG!

CERITA YB JEHRANG SANTGAT MENARIK DALAM AGENDADAILY

pak andir berkata...

Usin,

soalan teka tekuk :

bangsa manakah yang mengajor orang melayu amek duit kopi, sponsor race haram, masuk gengster, ngisap candu, berjudi, yam seng, karaoke, beli ekor, cari ayam, meniaga cepat kaya MLM, menipu timbang kat pasor, menipu meniaga dll.

Bangsa mana pulak yang bukak mata orang melayu pandai meniaga.

kassim pantalon berkata...

Halal (PAS)
Haram (UMNO + MCA +MIC)
HALAM (PAS,PKR,DAP)














0