Jumaat, Mei 22, 2009

Macam pengawal keselamatan diberi tali leher dan wisel


Nak cerita atau tidak? Kalau cerita, nanti ada salah faham panggil rasis?

Ah ... lantaklah. Masyarakat yang matang harus boleh menerima sedikit jenaka mengenai bangsa atau apa saja yang berkait dengan diri sendiri. Sedikit humor sebagai buat tauladan dan sempadan.

Ceritanya mengenai UMNO.

UMNO sekarang ini sedang distruktur kembali. Ramailah mereka-mereka yang diberi jawatan dan tugas-tugas baru. Ramailah penyapu-penyapu baru yang nak tunjuk masing-masing sedang bersemangat.

Kalau semangat kerja dengan banyak, tak apa. Ini semangat bercakap banyak. Banyak tak perlu disebut pada akhbar. Sampai yang dicakap tu, bukan-bukan dan menyakitkan hati orang. Ada yang celupar hingga menyalahi undang-undang.

Ini teringatkan ana bila lihat pengawal-pengawal keselamatan yang baru ditukar pakaian seragam. Pengawal-pengawal keselamatan kebanyakkannya berbangsa Melayu dan India.

Ana diberitahu pengawal keselamatan, terutama yang India tak boleh diberi pakaian seragam yang ada tali leher dan diberi wisel.

Act betul mereka ni. Mentang-mentang pakai tali leher, punyalah strict dan tak boleh tolak ansur. Dahlah tu. Tak henti-henti wisel ditiup kepada kenderaan-kenderaan yang keluar masuk bangunan.

Ana rasakan pemegang-pemegang jawatan baru dalam UMNO ni bagaikan pengawal keselamatan yang baru diberi tali leher dan wisel.

Cubalah kurang sedikit cakap dan buat kerja sajalah. Sedar-sedar berjaya.

Wow! Ana tak pakai jaga, tapi pakai dua tukang urut.

19 ulasan:

amirhamzah64 berkata...

salam bro,

buat salah, tak buat salah,
akhirnya serba salah.

bagi can la dulu pd anak wak maslan ni bro.

~PakKaramu~ berkata...

Itu semua geng Zamri la tu

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Parpu Kari berkata...

UDAH-UDAHLAH TU PAK KARAMU, SEKURANG-SEKURANGNYA MEREKA TAK LA JUAL PADA KOMUNIS..HE HE HE

Penyerang bahasa berkata...

Sin

Ini kira perumpamaan baru.

Seperti Jaga India diberi wisel.

Husin Lempoyang berkata...

Amirhamzah

Tak ada masa nak bagi can. Kena perbetulkan siang2.

Takut melarat macam penyakit mexico H1Ni atau penyakit perak S1N3.

Hal persediaan dalaman parti pun nak kompang pada suratkhabar kasi satu dunia tahu.

Umno ni kena belajar dari Pas. Cakap kurang, buat saja kerja. Tapi jangan belajar dari brader anwar bin ibrahim.

Penyakit auta dia lagi cepat melarat.

Imah berkata...

~PakKaramu~

Hitam-hitam si Zamri
Nampak manis lagi seksi

Putih-putih si Nizar ***
Pe'el degil lagi kasar

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Yang Peng San berkata...

Aku setuju bebenor dengan tuan Husin Lempoyang. Wak Maslan tu mentang2 penerangan sampaikan perancangan yang aku rasa2 sulit pun dibentangnya depan wartawan.Aku fikir itu perancangan yang tidak bijak sama sekali kadang2 Ahmad Maslan ni... macam nak bagitau DS Najib sahaja bahawa konon2 dia sedang buat kerja.

Orang suka kalau dia buat kerja dan perencangan dengan sulit,teratur dan bijak. Jangan main bantai lepas cakap. Ada juga masanya kita perlu bercakap tapi biarlah yang perlu sahaja. Jangan sampai kita kelihatan macam bongkak pula. Ambil iktibar isu penyapu di Selangor (jangan ingat semua orang suka apa yang kita buat mentang2 kita ada kuasa)

ikutlah resmi unta walaupun kelihatan bongkok dan hodoh tetapi menyimpan banyak kebihan sulit dan tersembunyi di sebalik bonggolnya itu.

Cucu Tok Selampit berkata...

Penyakit S1N3. Baik punya penyakit tu. Minta permission untuk guna istilah penyakit ini dalam posting ana yang akan datang.

ben@benjamin berkata...

aku ingatkan cuma macam Red indian dapat senapang..

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
CucuRembau berkata...

Maram perapu kepunden parang sekeper....

Burung Jambul berkata...

Sin ,

Berikut tempat ada bunyi wisel :-
1. Ditempat pengawal keselamatan.
2. Ditempat Polis Trafik bertugas.
3. Ditempat pertandingan bola.
4. Terbaru didepan pejabat DAP 3 hari mulai esok .

motor cabok berkata...

apsal nama aku...
sY1oXXVthfc9DqXT.yQ1V6QjjQ--
hahaha... nama terpanjang sebagai pengikut husin lempoyang...
eeeerrrghhhh.... silap taipppp...
huhuhu...

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Nadia berkata...

Pak Sin,

Eloklah bagi peringatan kat anak wak maslan tu.. ya memang kita kena kasi dia peluang, tapi dia tu pun, kena la sedar2 diri.. jgn pukul canang lebih2 sedangkan hasilnya belum pun apa2..sedap2 je menidakkan kerja keras jentera2 yg ada (mungkin ada yg mmg tak reti apa nak buat, tapi ramai yg hardcore UMNO supporters yg turun padang tu, seolah2 terpalit sama dikatakan tidak tau apa yg dibuat.. tak adil la kan?)

lagi pun, apa kebendenya lah KBSM, SMSS.. maknanya bila dah diformulakan, orang akan nampak semua yg UMNO buat lepas ni hanyalah bermotifkan politik, bukan ikhlas nak tolong orang, nak bangkitkan bangsa. tak payah lah dirhetorikkan sebegitu rupa. Saya setuju bahawa dasar parti UMNO itu adalah yg terbaik utk org melayu, tapi pemimpin2 UMNO ni lah yang banyak membawa kepada kejatuhan UMNO. Org tidak boleh salahkan parti itu sendiri. Saya juga setuju PAS punya strategi bagus, takde la byk sgt rhetorik nya tapi ceramah berjalan hebat selalu, org pun ramai dtg.. sedangkan UMNO kalau buat program, tiap2 kali program nak naikkan nama ketua bahagian/ketua cawangan, pastu yg hadir balik2 org yg sama. penerangannya kurang, ahli baru takde pun..

harap2 Najib tegur lah si Maslan ni suruh diam2 sikit.. siapa suruh bagi wisel kat dia tu? hehehe

Tanpa Nama berkata...

Pak Sin,
Pak Guard tak salah tapi kekadang orang yang terlebih nak tiup wisel sebab semput kan. Hari Ini saya nampak BABI tiup wisel lagi dahsyat sebab katanya dia dimaklumkan oleh 3 agensi perisikan asing bahawa keselamatannya terancam. Macammana ini Sin, BABI dah tunjuk belang katanya sehinggakan dah ada kontek dengan agensi perisikan asing. Takkan orang bagi free kalau tak ada balasannya kot.
Suruh BABI tiup wisel siapakah agen perisikan asing tersebut.
BABI ini banyak kerenahnya dulu lari ke kedutaan Turkey sekarang kata keselamatannya terancam tapi malam tadi ligat kat Penanti.
Lepas ini nak tengok pulak anak-anak BABI mogok lapar kat Perak. Kalau ada Pak Lebai yang berguling-guling tu lagi baik. Buat macam di Indonesia - BABI GULING...........

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.